העברת נכס בירושה

לעיתים קרובות, כשאדם נפטר מן העולם יש בידיו נכסים על שמו אותם הוא מוריש, בדרך כלל, במסגרת צוואה שנקבעה מראש. זה לא משנה אם ירשתם דירה, נכס, או עסק כי בכל מקרה קרוב לוודאי שמתעוררות אצלכם לא מעט שאלות לגבי התהליך, בשביל זה אנחנו פה לסייע.

 

רישום נכס

כאשר אתם יורשים נכס מאדם שנפטר, זהו אירוע של שמחה מהולה בעצב, ומרבית האנשים אינם מודעים לפרוצדורה הכרוכה בהליך העברת הנכס. בתחילת התהליך, בשביל שהנכס יועבר על שמו של היורש, ייאלץ היורש להגיש צו בקשת קיום צוואה למשרד המשפטים, במידה והמנוח לא הותיר צוואה ייאלץ היורש להגיש בקשה לצו ירושה. לאחר שהוא מצויד במסמכים הנדרשים (צו קיום צוואה/צו ירושה) מקוריים, ובשובר תשלום אגרת הטאבו להעברת זכויות. עליו להגיש את בקשת רישום ההורשה בלשכת גיוס המקרקעין בה הנכס נכלל.

את הבקשה יוכל היורש להגיש באופן עצמאי וידני, או לחלופין להיעזר בעורך דין מקצועי שיסייע לו במהלך התהליך ויוכל לייעל עבורו את העברת הבקשה ולוודא כי אכן הבקשה הוגשה כראוי, באופן מקוון. הבקשה תוגש על גבי טפסים מקוריים וחתומים בידי היורש ולאחר שעברו אימות מקיף אצל עורך דין. בנוסף, יתבקש היורש להציג תעודות מזהות של כלל היורשים. מומלץ לוודא טרם הגשת הבקשה כי אכן הנכס נמצא באחזקתו של המוריש ושהוא בעליו העיקריים של הנכס.

 

קבלת החלטות

לאחר רישום הנכס על שמו של היורש, ישנם מספר החלטות שהיורש צריך לקבל ביחס לנכס, האם הוא שומר על הדירה כדירת מגורים, דירה להשכרה או בכלל מכירה לבעלים אחרים. יש לקחת בחשבון שכל פעולה הקשורה בנכס כרוכה בהליכים שונים ויש לערוך מחקר מקיף לפני קבלת ההחלטות ביחס לנכס. במקרה של מספר יורשים ההחלטה תהיה משותפת והרווחים הכספיים יתחלקו ביניהם.

העברת נכס בירושה
העברת נכס בירושה

 

האם הורשת נכס כרוכה במס?

לאחר העברת נכס בירושה עלולה להתעורר השאלה הבאה – האם קיים חיוב מס על דירה או נכס העוברים בירושה? בעניין זה קיים חוק מיסוי מקרקעין, ועל פיו אין חובה לתשלום מס על דירה/נכס שעבר בירושה. בנוסף,  ניתן לרשום את הנכס על שמם של היורשים ללא תשלומי מס וללא אישורים, אך אם בעתיד יורשי הנכס יחליטו למכור את הנכס, במצב כזה ישנה אפשרות שהפטור יוסר והיורשים ייאלצו לשלם מס במעמד מכירת הנכס.

לרוב, יורשי הנכס מקבלים פטור המונע מהם הוצאות כספיות גבוהות במקרה של מכירה, אך אם הם אינם זכאים לפטור זה הם יידרשו לשלם סכומים גבוהים של עשרות ואף מאות אלפי שקלים בגין המכירה שביצעו. מומלץ לבדוק את תנאי הזכאות לפטור לפני התחלת תהליך מכירה. כמובן שכל יורש רשאי למכור נכס/דירה שהועברו אליו בירושה אך על מנת לבצע את העסקה האידיאלית ליורש יש להתייעץ עם עורך דין מקצועי ומומחה בתחום שיוכל לספק ליורש ליווי וייעוץ מקצועי לגבי התהליך.

 

מי זכאי לקבלת פטור ממס?

הפטור ממס מותנה בעמידה בתנאים הבאים:

במידה והיורש הוא בן/בת זוגו של המוריש, צאצא שלו (בן , נכד וכו' )/ בן זוג של צאצא, במידה והיורש החזיק בבעלותו נכס אחד בלבד או במידה שאם המוריש היה בחיים הוא היה זכאי לפטור בשל אחת מעילות הפטור ובהתאם למועד וחוקי המכירה הרצויים.

 

לסיכום

לאבד אדם קרוב זה אף פעם לא פשוט, וקבלת דירה בירושה מגיעה עם אחריות ובלבול מצד היורש, לכן זה נורא חשוב לדעת מראש את אופן התהליך ולהיערך בהתאם עם הטפסים המדויקים והידע הנדרש לצורך העברת הנכס בצורה הטובה ביותר. במאמר זה הבאנו עבורכם את הנקודות המשמעותיות ביותר שכל אדם שירש דירה/נכס חייב לדעת. לאחר התעוררות השאלות והתהיות בהבנת התהליך, נקודות אלו יעשו לכם סדר בדברים ויקלו עליכם עד כמה שניתן. כמובן שבסוגיות חשובות כמו אלו, מומלץ לפנות לעורך דין מקרקעין שיהיה זמין עבורכם ויוכל לסייע לכם בכל סוגיה ותהייה הקשורה לקבלת הנכס.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

שמאי מקרקעין ירושה

"שמאי מקרקעין ירושה" –  ביטוי שנשמע מפחיד כששומעים אותו בפעם הראשונה, אבל בפועל מדובר באיש מקצוע שישמח לעזור לנו בעת הצורך. אז מי הוא שמאי?

בקשה לרישום מקרקעין ירושה

באם קיבל אדם בירושה זכויות למקרקעין, כלומר – זכויות לבעלות על שטח קרקע או נכס שבנוי עליה – הוא יכול לרשום את זכותו על הנכס

כינוס נכסי העיזבון

כאשר אדם הולך לעולמו, הוא מותיר אחריו בחלק מן המקרים צוואה אשר תורה באופן ברור וחד משמעי על אופן חלוקת כלל הרכוש, הממון והנכסים שלו

רישום מקרקעין בירושה

עולם הצוואות והירושות טומן בחובו הוראות ברורות, סעיפים וכללים שעליהם יש להקפיד הן בעת כתיבת הצוואה והן בעת הוצאתה מן הכוח אל הפועל. בהקשר זה

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: