העברת דירה בירושה בטאבו רישום מקרקעין

אובדן של אדם שחשוב לך תמיד קשה מנשוא. קושי נוסף מתעורר כשמגיעים לרגע בו צריך לטפל בעניינים פרוצדוראליים, זהו הרגע בו בדרך כלל אנשים נבהלים. אבל, אל דאגה! כתבנו בשבילכם את המדריך שיעזור לכם לרשום את הדירה שקיבלתם בירושה על שמכם מבלי שום בעיות. למרות שהמילים טאבו ומקרקעין יכולות להישמע מפחידות ומרתיעות, ועניינים משפטיים תמיד נראים כמו שפה זרה שאותה מבינים רק עורכי דין, בזכות המדריך שלנו, רישום דירה שקיבלתם בירושה על שמכם יהיה כמו משחק ילדים.

 

מה אומר המונח טאבו?

ראשית, כדי להבין מה אתם הולכים לעשות חשוב להבין מה אומר המונח טאבו. טאבו הוא מונח משפטי שמשמעותו המצב המשפטי של הנכס: שם המוכר, השטח של הנכס, למה משתמשים בנכס ועוד. משמע, התהליך אותו תעברו הוא התהליך שמעביר את הנכס לרשותכם. כלומר, משנים את המצב המשפטי של הנכס.

 

שלב ראשון – פנייה ללשכת המקרקעין

את הבקשה לרישום זכויות ההורשה יש להגיש ללשכת רישום המקרקעין בה רשומה הדירה. את הלשכה הרלוונטית יש לאתר באמצעות אתר המחפש בעבורך את המקום המתאים באמצעות חיפוש לפי מספר גוש או יישוב. צירפנו בעבורכם את האתר שבאמצעותו מחפשים לפי מספר גוש כאן.

 

כיצד מגישים את הבקשה?

ישנן שלוש דרכים להגיש את הבקשה לרישום זכויות ההורשה:

  1. באמצעות הדואר – יש לשלוח את המכתב ללשכת המקרקעין שנמצאה באמצעות הוראות החיפוש לעיל.
  2. פניה פרונטלית – יש ללכת ללשכת המקרקעין הרלוונטית ולהגיש את התיק בשעת קבלת הקהל.
  3. הגשת בקשה מקוונת – ישנו מסמך מקוון שבאמצעותו ניתן להגיש את הבקשה. אך, יש לשים לב! את המסמך המקוון יכול להגיש רק עורך דין בעל כרטיס חכם מתאים. בנוסף, הגשה מקוונת תתאפשר רק בהתאם לצווי ירושה שקיבלו תוקף על ידי הרשם לענייני ירושה בלבד. המסמכים הדרושים לבקשה המקוונת הם צו מתאים מהרשם, וכתב הצהרה מעורך הדין
העברת דירה בירושה בטאבו רישום מקרקעין
העברת דירה בירושה בטאבו רישום מקרקעין

 

קבלת צו מתאים מהרשם

ראשית, יש לבקש ולקבל את הצו מתאים. את הצו מקבלים מהרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים. אם הנפטר לא הותיר אחריו צוואה – הצו המתאים הוא בקשה לצו ירושה. אם הנפטר הותיר אחריו צוואה – הצו המתאים הוא צו לקיום צוואה. הוצאת הצו צריכה להיעשות טרם הבקשה לרישום הדירה על שמכם. יש לשים לב שאישור הרשם הינו חובה להגשת צו מקוון, אך לשתי הדרכים האחרות ניתן להשתמש באישור שניתן על ידי רשות מוסמכת אחרת.

אתר לבקשת צו ירושה.

אתר לבקשת קיום צוואה.

 

כתב הצהרה

יש לצרף לבקשה המקוונת כתב הצהרה והתחייבות של עורך הדין המגיש את הבקשה. זכרו! אין דרך אחת שהיא מומלצת במיוחד משלוש הדרכים להגשת הבקשה. יש לבחור את הדרך בה אתם רוצים להגיש את המסמכים, לפי הנוחיות שלכם.

 

איך ממלאים את הבקשה?

אחד היורשים לפחות צריך לחתום על הבקשה ועל החתימה להיות מאומתת על ידי עורך דין או רשם (שימו לב שהרשות לא מקבלת בקשה שאומתה על ידי קונסול). אם מיניתם מנהל עיזבון, הבקשה תהיה מוגשת וחתומה על ידו, וגם את בקשתו יש לאמת באמצעות עורך דין או רשם (גם כאן לא תתקבל בקשה שאומתה על ידי קונסול).

 

שלב שני – תשלום אגרה

בשביל להגיש את הבקשה יש לשלם אגרה בסך 159 ₪ (סכום זה נכון לשנת 2021 ויכול להשתנות). את האגרה ניתן לשלם באחת מן הדרכים הבאות:

  1. אם הגשת הטופס נעשתה באופן מקוון באמצעות עורך דין, על עורך הדין לשלם את האגרה בעת הגשת הבקשה.
  2. ישנו אתר שבו ניתן לשלם על התשלום באופן מקוון כאן.
  3. אם הגשתם פניה פרונטלית, ניתן לשלם באחת מעמדות התשלום שנמצאות בלשכת המקרקעין.
  4. ניתן לשלם באמצעות שובר תשלום אותו תוכלו לקבל בלשכת המקרקעין.

 

שלב שלישי – מחכים בסבלנות

אם הגשתם את הבקשה באמצעות הדואר או באמצעות פניה פרונטלית

לאחר הגשת הבקשה בלשכת רישום המקרקעין הרלוונטית לדירה הספציפית, הלשכה תפתח תיק פעולה. לאחר כל שלב בטיפול בתיק, הלשכה תשלח עדכון. העדכון יגיע באמצעות דואר אלקטרוני או באמצעות SMS. הלשכה תבדוק את המסמכים ואם הבקשה תמצא כמהימנה, תירשם הדירה ויישלח דואר אלקטרוני ביצוע לפעולת הרישום. אם יימצאו ליקויים, התיק יידחה.

אך, אל דאגה! כל עוד פעלתם לפי השלבים, והגשתם את כל הטפסים הרלוונטיים, לא תתקבל הודעת דחיה. גם את במקרה פספסתם שורה בטופס וקיבלתם הודעת דחיה, ניתן להגיש בקשה חדשה ביחד עם תיקונים מתאימים. שימו לב: את התיק ניתן לאסוף מהלשכה אליה הגשתם את הטפסים, אם התיק לא ייאסף – הוא יישלח לכתובת מגיש הבקשה.

 

אם הגשתם את הבקשה באופן מקוון

לאחר הגשת הבקשה בלשכת רישום המקרקעין הרלוונטית לדירה הספציפית, הלשכה תפתח תיק פעולה. לאחר כל שלב בטיפול בתיק, הלשכה תשלח עדכון. העדכון יגיע באמצעות המייל או באמצעות SMS. הלשכה תבדוק את המסמכים ואם הבקשה תמצא כמהימנה, תירשם הדירה ויישלח דואר אלקטרוני ביצוע לפעולת הרישום. אם יימצאו ליקויים, התיק יידחה. במידה והתיק נדחה עורך הדין בו נעזרתם יכול להגיש בקשה חדשה בצירוף התיקונים המתאימים.

 

מה עושים עכשיו?

אנחנו יודעים שהתהליך ארוך ומאיים אך ברגע שתהיו אמיצים ותבצעו את השלב הראשון, ולאחר מכן תפעלו לפי ההוראות שהכנו לכם, אתם תראו שהתהליך קליל ולא דורש מאמץ מיוחד. אל תלכו לאתרי אינטרנט שונים ותנסו לשבור את הראש כיצד יש להגיש בקשה, הקישורים לכל המסמכים שאתם צריכים נמצאים אצלנו, בשביל להפוך את החיים שלכם לנוחים וחסרי כאבי ראש מיותרים.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

שמאי מקרקעין ירושה

"שמאי מקרקעין ירושה" –  ביטוי שנשמע מפחיד כששומעים אותו בפעם הראשונה, אבל בפועל מדובר באיש מקצוע שישמח לעזור לנו בעת הצורך. אז מי הוא שמאי?

העברת נכס בירושה

לעיתים קרובות, כשאדם נפטר מן העולם יש בידיו נכסים על שמו אותם הוא מוריש, בדרך כלל, במסגרת צוואה שנקבעה מראש. זה לא משנה אם ירשתם

בקשה לרישום מקרקעין ירושה

באם קיבל אדם בירושה זכויות למקרקעין, כלומר – זכויות לבעלות על שטח קרקע או נכס שבנוי עליה – הוא יכול לרשום את זכותו על הנכס

כינוס נכסי העיזבון

כאשר אדם הולך לעולמו, הוא מותיר אחריו בחלק מן המקרים צוואה אשר תורה באופן ברור וחד משמעי על אופן חלוקת כלל הרכוש, הממון והנכסים שלו

רישום מקרקעין בירושה

עולם הצוואות והירושות טומן בחובו הוראות ברורות, סעיפים וכללים שעליהם יש להקפיד הן בעת כתיבת הצוואה והן בעת הוצאתה מן הכוח אל הפועל. בהקשר זה

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: