הסכם פשרה בצוואה

כמו בכל תחום כמעט במשפט הישראלי, גם בענייני צוואות קיים המושג "הסכם פשרה". מושג זה נושא בחובו אסוציאציות רבות, חלקן חיוביות וחלקן שליליות, והוא משמש למגוון רחב של מקרים וסכסוכים. במאמר זה נסקור את הסכמי הפשרה באופן כללי, ולאחר מכן נתמקד בהסכמי פשרה בצוואות וירושות, על כל מורכבויותיהם.

 

מהו הסכם פשרה

הסכם פשרה הינו מסמך משפטי המכריז כי צדדים שונים של סכסוך הגיעו ביניהם להסכמה המקובלת על כל הצדדים. הסכמי פשרה עשויים להופיע במגוון תחומים – נזיקין, ביטוחים, סכסוכי ממון וצוואות – בכולן הצדדים מצהירים על הסכמתם בדבר החלוקה המוצעת בגוף המסמך.

 

מעמדו של הסכם פשרה

החוק הישראלי באופן כללי מעניק להסכמי הפשרה מעמד כמעט עליון וממעט לפתוח אותם מחדש, למעט בטענת חמורות כגון הטעיה מכוונת או חתימה בכפייה. הסיבה לגישה זו הינה רצונו של בית המשפט לעודד פשרות, דבר החוסך הליכי משפט ארוכים ויקרים, ומבטיח פתרון סופי ויעיל מצידם של כל הצדדים. הדבר נכון שבעתיים בדיני משפחה, בהם הצד הרגשי הינו משמעותי מאד, ויש לתת עליו את הדעת בבואנו לבחור גישה משפטית לדון בה. יש המבקרים גישה זו מכיוון שהיא מעדיפה מהירות ויעילות על פני צדק ואמת, וקצרה יריעתנו מלהכריע בסוגיה זו.

הסכמי הפשרה המצויים בצוואות

הסכם בין יורשים

אחת הדרכים הנפוצות לביצוע הסכם פשרה בדיני צוואה הינה באמצעות הסכם בין יורשים. הסכם בין יורשים פירושו שכלל היורשים והנוגעים בדבר מסכימים יחד על חלוקה מסוימת אף אם היא שונה מהחלוקה הכתובה בצוואה. הסכם בין יורשים נעשה לעיתים מכיוון שאחד היורשים מרגיש מקופח ומאיים לגרור את היורשים האחרים לדיון משפטי. על מנת למנוע זאת, יכולים היורשים להציע לערוך הסכם בין יורשים, ולהגיע באמצעותו לחלוקה המוסכמת על כלל היורשים, חלוקה אשר תהיה פטורה ממס ככל הליך הירושה.

הסכם פשרה בצוואה
הסכם פשרה בצוואה

 

 פנייה למגשר

בית המשפט, על פי רוב, ממליץ ומעודד פניה למגשר המוסכם על שני הצדדים, במטרה למצוא פשרה אשר תהיה מוסכמת על כל הצדדים. המלצה זו מצויה במיוחד בדיני משפחה, מהסיבות שמנינו לעיל.

 

מיהם הצדדים הצריכים להסכים להסכם פשרה בצוואה

בשונה מדינים שונים כמו דיני נזיקין, בהם לעיתים יש צורך באישורם של רוב בעלי הדין בלבד, בדיני צוואה יש להגיע לידי פשרה המוסכמת על כל היורשים או המושפעים מהצוואה, ללא יוצא מן הכלל. לאחר שהושגה פשרה המתקבלת על כל הנוגעים בדבר, מובא הדבר בפני היועץ המשפטי לממשלה והוא נותן את אישורו לחלוקה המבוקשת, ומעניק לה תוקף חוקי.

 

מה עלינו להכין לקראת הסכם פשרה בצוואה?

 

ידע זה כוח

ראשית כל, עלינו להבין מהו הבסיס המשפטי של הצד השני. במידה ונתרשם כי לצד השני אין כלל עילה לתביעה ייתכן ונעדיף להימנע מפשרה, מכיוון שהדיון המשפטי יהיה קצר מאד. במידה והבסיס של הצד השני חזק, אנו נציע לו פשרה נדיבה, בהתאם לחוזק בסיס התביעה שלו.

 

תיאום ציפיות

בשלב השני עלינו להבין מהו היעד אליו שואף הצד השני להגיע. דבר זה יאפשר לנו:

  • להימנע מלהציע לו הצעה מעבר לציפיות שלו.
  • להבין מהו תחום המשא ומתן שלנו, ולתכנן את הצעתנו בהתאם.

 

קביעת רף תחתון

לאחר שהבנו מה הצד השני מבקש, עלינו להגדיר לעצמנו מהי ההצעה הנמוכה ביותר אותה באפשרותנו להציע. אין זה אומר כי בהכרח נגיע להצעה נמוכה זו, אולם זה מאפשר לנו להבין ביתר בהירות את גבולות הגזרה של הדיון בפשרה.

 

תנו למקצוענים לעשות את העבודה

לכל תחום יש את אנשי המקצוע הייחודיים לו, וגם בתחום המשא ומתן קיימים אנשים מנוסים ומקצועיים. שימוש באנשי מקצוע יבטיח לכם שהאינטרס שלכם יקבל את הנציגות הטובה ביותר.

 

תיעוד

תיעוד ושימור כל שלבי הסכם הפשרה יעזור לכם בהמשך, וכן יסייע לכם במידה והסכם הפשרה לא יישא תוצאות והדיון ייגרר לתוך כותלי בית המשפט.

 

הסיבות לעריכת הסכם פשרה בצוואה

ישנן שלוש סיבות עיקריות המביאות אנשים לחתום על הסכמי פשרה בצוואות:

  1. בזמן המאבק המשפטי ערכם של הנכסים עשוי לרדת, הן כתוצאה מהזנחה והן כתוצאה מתנודות השוק. במידה והיורשים מעוניינים לקבל את נכסי העיזבון בצורה מהירה יותר, ייתכן ועליהם להתפשר ולחתום על הסכם פשרה.
  2. בזמן המאבק נמנעים כל הצדדים משימוש בנכסים, דבר העשוי להצטבר להפסדים של סכומי כסף גדולים, ולעודד את כל הצדדים להגיע לידי פשרה.
  3. המאבק המשפטי הכרוך בקיום צוואה או בפסילתה, עשוי לקחת זמן רב, כסף רב ומשאבים נפשיים רבים. מכיוון שכך אנשים רבים בוחרים לערוך הסכם פשרה ולקבל את הצוואה בצורה מהירה יותר.

 

כיצד ניתן לבטל הסכם פשרה בצוואה

הסכם פשרה מורכב משני חלקים – החלק ההסכמי של כל הנוגעים בדבר, והחלק השיפוטי, כלומר החותמת של ביהמ"ש המעניקה לפשרה תוקף משפטי. במידה והאדם רוצה לתקוף את החלק הראשון עליו להשתמש בטענות כמו הטעיה מכוונת, חתימה תחת כפייה, הפרת התנאים המוסכמים וכדו', במידה והאדם רוצה לתקוף את החלק השני, עליו להציג עילות כמו שיבוש הליכי המשפט, דין מוטה וכדו'. עם זאת, בדיני צוואות החלק השני קשה יותר לתקיפה, מכיוון שכל פשרה בצוואה מקבלת את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, דבר המקטין את הסיכויים להימצאותו של פגם בהליך המשפטי.

 

סיכום

הסכמי פשרה בצוואה הינם הסכמים נפוצים מאד, הנעשים בעידודו ובהמלצתו של בית המשפט. בעת עריכת הסכמים אלו, מומלץ להשתמש בשירותיהם של אנשים מקצועיים בתחום המנוסים בעריכת הסכמי פשרה, ומכירים את התהליך בצורה מעמיקה. הנבחרת המשפטית מציעים שירותים משפטיים במגוון תחומים, ומבטיחים לכם שירות איכותי ומקצועי, דבר אשר יבטיח לכם כי תקבלו את כל הזכויות המגיעות לכם.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מה גובר הסכם ממון או צוואה

באופן עקרוני, כאשר אדם נפטר מחולק רכושו על פי הכתוב בצוואתו, ובהעדר צוואה, על פי הכתוב בחוק הירושה. עם זאת, לעיתים, אותו רכוש נתון להתחייבות

הסכם בין יורשים צוואה

על פי רוב, בעת חלוקת עיזבונו של אדם שנפטר, פועלים על פי הכתוב בהוראותיו שהשאיר בצוואה. עם זאת, ישנם מקרים בהם מחליטים היורשים לבצע חלוקה

הסכם מתנה מול צוואה

מימושה של צוואה מתרחש על פי רוב מספר רב של שנים לאחר מועד עריכתה. במהלך זמן זה דברים רבים עשויים להשתנות, הן דברים חיצוניים כגון

הסכם צוואה הדדית

צוואה הינה מסמך אשר נועד להבטיח כי חלוקת העיזבון של המצווה תיעשה על פי רצונו הייחודי, ולא על פי החלוקה הרגילה המפורטת בחוק הירושה. כתיבת

הסכם יחסי ממון

הסכם יחסי ממון הינו מסמך המאפשר חלוקה של הרכוש המשותף לשני בני הזוג בצורה שונה מהצורה המקובלת בחוק. על פי חוק בישראל בעת פרידה של

חלוקה על פי הסכם

חלוקה על פי הסכם הינה שיטת חלוקה במקרה והיורשים מעוניינים לחלק את נכסי הירושה בצורה שונה מהוראות המנוח, או בהעדר צוואה – בצורה שונה מחוקי

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: