הסכם פשרה בגירושין וקיצור ההליך

הליך גירושים בין בני זוג לעולם איננו פשוט ולרוב הוא גם לא קל לביצוע. נהפוך הוא – במקרים רבים מדובר בהליך רווי יצרים אשר מציף לא פעם יריבויות שנשמרו על אש קטנה תקופה ארוכה והן נחשפות במלואן בבת אחת ומעיבות על הליך הגירושין עצמו. אבל למרות הכל קיימת הסכמה גורפת בין אנשי מקצוע ומומחים בתחום דיני משפחה שהשגת הסכם פשרה בגירושין עדיפה בדרך כלל על פני התדיינות משפטית.

מהו הסכם פשרה בגירושין? באילו תחומים עוסק בדרך כלל ההסכם הזה? מהן המשמעויות של הסכם פשרה? איך אפשר להשיג הסכם פשרה בין בני הזוג? מה תפקידו של עורך דין משפחה בהשגת הסכם גירושין בין בני הזוג? השאלות הללו הן כבדות משקל ובשורות הבאות נדון בהן בהרחבה.

הסכם פשרה בגירושין – מה זה בעצם?

הסכם פשרה בין בני זוג המצויים בהליכי גירושין הוא הסכם שנחתם בין שני הצדדים, המפרט את כלל ההסכמות בין בני הזוג במכלול התחומים שפעם היו חלק בלתי נפרד מחיי הנישואין. הסכם הפשרה מגלם את השאיפה של שני בני הזוג להימנע מהתדיינויות משפטיות ארוכות, מיותרות ובעיקר יקרות.

יש מקרים שבהם זוגות שמתגרשים מגיעים להסכם פשרה על רקע הסכם קדם נישואין שנחתם ביניהם לפני הנישואין או בשלב כלשהו לאחר החתונה. במקרים אחרים, הסכם הפשרה הוא תולדה של ההבנה שכל פתרון אחר עלול רק להזיק לשני הצדדים והתוצאות של התדיינות משפטית ארוכה לא תהיינה שונות בהרבה מאלה שהושגו בהסכמה.

 

באילו תחומים עוסק בדרך כלל הסכם הפשרה בגירושין?

למעשה, הסכם הפשרה עוסק בכלל התחומים המרכיבים את הליך הגירושין ובניתוק מכלול הקשרים בין בני הזוג. בדרך כלל מדובר בתחומים כדלקמן:

  1. חלוקת הרכוש שנצבר בתקופת הנישואין: נקודת מחלוקת משמעותית שמתעוררת כמעט בכל מאבק גירושין נוגעת לאופן חלוקת הרכוש שבני הזוג צברו ביחד במהלך שנות הנישואין. הנטייה של המחוקק בדרך כלל הינה לחלק את הרכוש שווה בשווה בין הצדדים. עם זאת, יש מקרים שבהם הרכוש כולל קניין רוחני שאז יש צורך לבצע איזון אקטוארי ולקחת בחשבון את ההכנסות העתידיות של בן הזוג המחזיק בו.
  2. היחס לרכוש שכל אחד מבני הזוג הביא איתו לנישואין: בדרך כלל ישנה הסכמה שרכוש שהיה שייך לאחד מבני הזוג לפני הנישואין יהיה שייך לו גם בתום התהליך. אבל אם במהלך הנישואין הוצאה השקעה משותפת ברכוש, עשוי בית המשפט לקחת את תוספת הערך ולחלק אותה בין בני הזוג.
  3. המשמורת על הילדים: אחד המאבקים היצריים המתחוללים בחלק ניכר מהליכי הגירושין הוא המאבק על משמורת הילדים. עד לא מכבר נהגו בתי המשפט החילוניים ובתי הדין הרבניים כאחד להעניק את המשמורת כמעט באופן אוטומטי לאם. בשנים האחרונות המגמה משתנה לכיוון המשמורת המשותפת. בדיוק בגלל זה נפתחה חזית חדשה למאבקים שעלולים להימשך זמן רב ולעלות גם לא מעט ממון.
  4. מזונות אישה ומזונות ילדים: חזית נוספת למאבק בין זוגות בהליך גירושין היא נושא המזונות. יש קשר הדוק בין המאבק הזה לבין המאבק על אופי המשמורת. זאת, משום שמשמורת משותפת מקטינה מאוד את תשלומי המזונות שהגבר אמור להעביר לגרושתו.
הסכם פשרה בגירושין וקיצור ההליך
הסכם פשרה בגירושין וקיצור ההליך

על המשמעויות של הסכם פשרה בגירושין

המשמעות העיקרית של הסכם הפשרה בגירושין היא קיצור הליך הגירושין. קיצור ההליך פירושו פחות דיונים משפטיים ופחות צורך בעורכי דין, משפטנים, מגשרים ושאר בעלי מקצוע הממלאים תפקיד חשוב אם וכאשר הליך גירושין נתקע. מכאן שהסכם גירושין יש בו משום חיסכון משמעותי בעלויות.

משמעות נוספת היא הפחתה של עוגמת הנפש המלווה כמעט תמיד את ההליך וכל אחד מהצדדים סובל ממנה במידה כזאת או אחרת. לבסוף, הימנעות ממאבק ממושך מועילה גם לילדים ומונעת מהם את הזכות המפוקפקת לראות את ההורים שלהם כשהם עצבניים, עצובים ואפופי רגשות שנאה זה לזו.

 

מהן דרכים להשגת הסכם פשרה בין בני זוג בהליך הגירושין?

אחת הדרכים המאפשרות להגיע להסכם פשרה במהירות היא חתימה על הסכם קדם נישואין לפני החתונה או הסכם נישואין לאחר הנישואין. כאשר קיים הסכם כזה אפשר להגיע בקלות יחסית לפשרה בהתאם לתנאים שלו ולכלול בה גם נושאים שלא נכללו בהסכם קדם הנישואין מלכתחילה.

דרך נוספת להגיע להסכם פשרה היא הליך התדיינות מסודר המתבסס על ההיגיון של שני הצדדים. זאת, כאשר עורך הדין האמון על ניסוח ההסכם פוסע עקב בצד אגודל ומסיר בזהירות את המכשולים האפשריים העומדים בפניו.

 

השלבים בדרך להשגת הסכם פשרה בנישואין

לרוב, גם כשבוחנים את הבעיות המורכבות ביותר בין בני זוג, נוצרת הבנה שהנקודות השנויות במחלוקת הן מועטות למדי. חלוקת הדיונים לקראת הסכם לשלבים יכולה להדגיש ביתר שאת את התובנה הזאת.

להלן שלבים אפשריים בדרך להשגת הסכם פשרה בהליך גירושין:

 

מיפוי נקודות ההסכמה ונקודות המחלוקת בין בני הזוג

בשלב הזה דואגים עורכי הדין בעיקר לזהות את הנקודות העיקריות לדיון תוך מיפוי נקודות המחלוקת ונקודות ההסכמה בין בני הזוג. הנקודות לדיון הן לרוב תולדה של הניסיון המצטבר של עורכי הדין ביחד עם נקודות ייחודיות לזוג שבו מדובר. כשמזהים עורכי הדין את נקודות ההסכמה מנוסחים הסעיפים ההסכם הנוגעים להן בצורה טנטטיבית.

 

בחינת נקודות המחלוקת לפי מידת העדר ההסכמה

גם כשקיימות נקודות מחלוקת יש ביניהן הבדלים. יש נקודות שבהן קיימת סבירות גבוהה שאפשר להגיע להסכמות והמחלוקת היא זמנית. מנגד, יש נקודות מחלוקת מהותיות שכבר בתחילת הדרך ברור שהמאבקים העתידיים, אם יהיו כאלה, עלולים להתמקד בהן. אצל כל זוג יש הבדלים ביחס לנושאים השונים ולא תמיד מה שחשוב לזוג אחד יהיה משמעותי עבור זוג אחר.

 

הגעה להסכמות בנקודות שבהם הדבר אפשרי

בשלב הבא נעשה ניסיון להגיע להסכמות בנקודות שלגביהן יש סיכויים טובים להגיע להסכמה. כשמסתיים השלב הזה נשאר לדון רק במחלוקות המהותיות. לעיתים בשלב הזה מתגלה נקודה מהותית חדשה ולעיתים דווקא נפתרת בעיה שנחשבה מהותית.

 

דיון בנקודות המחלוקת המהותיות

השלב הזה הוא המורכב ביותר בדרך להסכם פשרה בגירושין. אם מצליחים להתגבר על המחלוקות אפשר לברך על המוגמר. אם לא מצליחים במשימה, הדיונים בנקודות הללו עלולים להגיע לדיון משפטי. אבל אם עורכי הדין מצליחים לשכנע את בני הזוג להתגבר על מחלוקות אישיות ולפעול בהיגיון, יש סיכויים גבוהים להגיע גם כאן להסכמות.

בתום השלבים הללו ולאחר שכל נקודות המחלוקת לובנו ונפתרו, נחתם ההסכם המסיים למעשה את הנישואין. ההסכם מועבר לבית המשפט, נחתם ומקבל תוקף של פסק דין מחייב.

 

על תפקידו של עורך דין גירושין בניסוח הסכם פשרה בגירושין

הדיונים על הסכם פשרה הם אף פעם לא פשוטים ותמיד הם מציפים מחלוקות וכעסים ישנים. עורך דין המתמחה בדיני משפחה שמצליח לגרום לשני הזוג להתעלות מעל המחלוקות הללו ולפעול על פי צו ההיגיון, יוכל גם לנסח עבורם הסכם פשרה בקלות יחסית. שילוב של ניסיון ומיומנות עשוי להניב תוצאות מצוינות וחתימה על הסכם פשרה בנישואין שיהיה לתועלת כל הצדדים – ההורים והילדים כאחד.

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מהם כללי הבוררות בהתחדשות עירונית?

התחדשות עירונית היא מושג המתאר תהליכי שיקום, שיפוץ ובנייה מחדש במרקמים עירוניים קיימים. מטרתה לשפר את איכות החיים בערים, לייעל את ניצול הקרקע ולחזק את