הליך השימוע לפני הגשת כתב אישום

אחד השלבים החשובים בהליך המשפטי הוא הליך השימוע לפני הגשת כתב אישום. ההליך הזה מעניק הזדמנות של ממש לנאשם לטעון את כל הטענות האפשריות בזכות הפסקת ההליך המשפטי נגדו. מהו בעצם הליך שימוע לפני הגשת כתב אישום? בפני מי נערך השימוע? מה התוצאות האפשריות שלו? מתי עשויים עורכי הדין של החשוד להימנע מהשימוע? בשורות הבאות נעסוק בהרחבה בהליך השימוע, שהוא ההזדמנות האחרונה שיש לחשוד להפסיק את ההליך המשפטי לפני שהוא הופך לנאשם.

שימוע לפני משפט והאחריות לשמו הטוב של הנאשם

הגשת כתב אישום היא שלב חשוב מאוד בדרך להעמדת אדם לדין בגין עבירה או פשע שביצע. מרגע שכתב האישום מוגש הופך מי שהיה עד לרגע ההגשה בגדר חשוד, לנאשם בביצוע עבירה. הסיכויים של הנאשם לצאת זכאי, אם ישכיל לגייס עורך דין פלילי איכותי ולהציג את הטיעונים שלו בצורה נכונה, הם טובים.

למרות זאת, גם אם בסיכומו של עניין הנאשם מזוכה, עדיין נשאר הכתם של כתב האישום והמשפט. על מנת להפחית את חומרת האחריות של מי שאמונים על גיבוש והגשה של כתב האישום, מעניק החוק לחשוד הזדמנות של ממש לנסות ולשכנע את הממונים על הנושא שאין להגיש את כתב האישום. שימוע לפני משפט שמנוהל נכון, עשוי להיות ההבדל בין משפט ארוך לבין ביטול כתב האישום.

 

מה זה בעצם שימוע לפני משפט

בשנת 2000 נוסף לחוק סדר הדין הפלילי סעיף המחייב את רשויות החוק להעניק לחשוד בביצוע עבירה את הזכות לשימוע, שעד אותה העת הייתה נחלתם של אנשי ציבור ובכירים בלבד. זכותו של החשוד להגיש בקשה מנומקת, בצירוף טיעונים מתאימים התומכים בה, למניעת ההגשה של כתב האישום.

השימוע יכול להיערך בכתב ובעל פה, ובלבד שלחשוד תינתן הזדמנות הוגנת להציג את עמדתו. התביעה חייבת להגיע לשימוע זה "בלב פתוח ובנפש חפצה" כלשון החוק. חשוב לציין ששימוע נערך בכל מקרה שבו אדם נאשם בעבירה מסוג פשע, שדינה עונש של שלוש שנות מאסר לכל הפחות.

 

מה כולל הליך השימוע?

להלן שלבים שנדרשים להתקיים על פי חוק במסגרת הליך השימוע:

  • קבלת טיוטת כתב האישום: לפני השימוע, צריכה התביעה להעביר לידי עורכי הדין של הנאשם את טיוטת כתב האישום נגד מרשם.
  • רשות לעיין בעיקר חומרי הראיות: בנוסף, עורכי הדין יכולים לקבל רשות לעיין בעיקר חומר הראיות שבידי התביעה. זאת, למעט מקרים שבהם שיקול הדעת של התביעה מביא למסקנה שחלק מחומרי החקירה צריך להיוותר חסוי עד להגשת כתב האישום
  • גיבוש טיעונים נגד עריכת המשפט: בהתאם לטיוטת כתב האישום ובהתאם לחומרים שנחשפו בפני עורכי הדין של הנאשם, יחד עם חומר חקירה או אחרים שכבר נמצאים אצל ההגנה, יגבשו עורכי הדין של החשוד מסמך טענות השולל את הגשת כתב האישום.
הליך השימוע לפני הגשת כתב אישום
הליך השימוע לפני הגשת כתב אישום

בפני מי נערך שימוע לפני משפט

השימוע לפני הגשת כתב אישום נערך בפני הגורם המחליט על הגשת כתב האישום בפרקליטות. משמעות הדבר היא שהגורם שבפניו נערך השימוע מכיר היטב את התיק ומעורה בפרטים. לפיכך, האפשרות של אותו גורם לבחון את העמדות של החשוד המוגשות אליו באמצעות עורכי הדין שלו הן טובות יותר מאלה של כל אחד אחר.

ככל שהטיעונים של החשוד יוצגו בצורה מסודרת יותר וככל שהם יסייעו ולו במעט בהפרכת ההאשמות כנגדו, כך עשוי אותו גורם שישב בשימוע לערוך שינויים בכתב האישום או לבטל אותו לחלוטין.

 

התוצאות האפשריות של שימוע לפני משפט

כאמור, הטענות המועלות בעת השימוע הן כלל הטענות השוללות מלכתחילה את הצורך להעמיד את החשוד למשפט. זה המקום להבהיר שהשימוע איננו משפט זוטא, ואין בו מקום לרדת לעומק הדברים ולהתחיל להתנצח בעניינים משפטיים. מהות השימוע היא שמיעת הטענות של הנאשם. בתום השימוע, יש ארבע תוצאות אפשריות שונות:

  1. המשך ההתנהלות כרגיל: המשך ההתנהלות הרגילה היא מצב שבו השימוע לא העלה ולא הוריד. כוונת התביעה להעמיד את החשוד לדין לא השתנתה, אבל גם לא חלה החמרה באישומים.
  2. החמרה באישומים: תוצאה בלתי צפויה של ניהול שגוי של השימוע, עלולה להיות החמרה של סעיפים שונים בכתב האישום. התנהלות לא זהירה פירושה שהחשוד או עורכי הדין שלו מסרו מידע שמסייע לתביעה לבסס את ההאשמות ולחזק אותן.
  3. הקלה באישומים: לעיתים, הגורם היושב בשימוע אכן משתכנע שכתב האישום שהוגש נגד החשוד הוא חמור מידי. במקרים כאלה, עשויה לחול הקלה בסעיפי האישום, שלטווח הרחוב ניתן לתרגם אותה להקלה בגזר הדין, ולאחריה הקלה בפסק הדין.
  4. ביטול כתב האישום: יש לא מעט מקרים שבהם ניהול נכון של השימוע והצגת העובדות על ידי הנאשם או עורכי הדין שלו, הביאו לביטול כתב האישום נגד החשוד.

 

בשלושה מתוך ארבעת המקרים, הגשת כתב האישום עשויה להשתלם, או לכל הפחות לא תזיק. רק במקרה אחד כתב האישום עלול להחמיר. לפיכך, חשוב לנהל את השימוע בצורה נכונה ומקצועית ולא לחשוף עובדות חשובות או את קו ההגנה המתגבש, אלא אם יש בכל אלה כדי להבטיח תוצאות טובות.

 

מתי עשויים עורכי הדין של החשוד להימנע מהליך השימוע

בסעיף הקודם הוזכרה האפשרות שבעקבות השימוע שנערך לחשוד, החליטה התביעה להחמיר את כתב האישום. בדרך כלל, הדבר קרה בעקבות חשיפת עובדות שהפרקליטות לא הייתה מודעת אליהן, ונחשפו תוך כדי הליך השימוע. לעיתים, עובדות אלה הן מה שנדרש לתביעה כדי לבסס את כתב האישום.

אם עורכי הדין של החשוד מבינים שזאת התוצאה שעלולה להתקבל, הם עשויים להמליץ על הימנעות משימוע. זאת, כיוון שממילא אין בו כדי לשפר את הסיכויים של החשוד לבטל או להקל את כתב האישום.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

הליך פלילי

הליך פלילי הוא הליך משפטי המתנהל כנגד מי שעבר עבירה פלילית – שזה אומר ביצע עבירה המוגדרת בחוק הפלילי כעבירה שדינה עונש. החוק הפלילי קובע

הליכים משמעתיים במוסדות אקדמיים

מוסדות אקדמיים בישראל מעניקים ללומדים בהם חופש מחשבה וחירות שאינם מאפיינים מקומות אחרים. עם זאת, עבירת משמעת של סטודנט הלומד באחד מהמוסדות האקדמיים המוכרים, עלולה