היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה

צוואתו של כל אדם נועדה לשקף את רצונותיו האחרונים, אותם הוא מביא לידי ביטוי בכתב. רצונות אלו אמורים להתממש ככתוב לאחר שהמצווה הולך לעולמו, ויורשיו אמורים להיות אלו שנהנים מן העיזבון שהוא מותיר אחריו. גם במקרה שבו המוריש לא מותיר אחריו צוואה, יוכלו היורשים להנות מעזבונו של המוריש כל עוד הם מוגדרים בתור יורשיו על פי דין. למרבה הצער, בשני המקרים, עלולים למצוא את עצמם צדדים מסוימים פגועים מאופן חלוקת הירושה, בין אם בטענה שקיבלו חלק קטן מדי מרכושו של המנוח, ובין אם בטענה לאי קבלת חלק בירושה כלל, ולעתים אף מסיבות אחרות.

במצבים אלו, אותם אנשים יכולים להגיש בקשת התנגדות לצוואה, אשר תוכל להוביל להליך משפטי שמטרתו להכריע בעניין זה. היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה יכולה לשמש בגורם מכריע, שיטה את כף המאזניים לטובת המתנגד (או המצווה באם זה בחר לבצע מהלכים של הגנה על הצוואה – אך נושא זה נידון בהרחבה במאמר נפרד), ובכוחו להוביל לשינויים בכל הנוגע לאופן חלוקת העיזבון. על כך נדון בהרחבה במאמר הבא.

 

התנגדות לצוואה – על מה ולמה?

לפני שנדבר על הנושא של היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה, כדאי להבין קודם לכן באילו הקשרים היא עשויה להיות רלוונטית. התנגדות לצוואה היא פעולה אותה יכול אדם לנקוט כאשר הוא סבור כי קיפחו אותו במסגרת הוראות חלוקת הרכוש שהוגדרו בצוואתו של זולתו, קיפוח אשר גורם לו לחשוב האם כתב הצוואה אכן משקף את רצונו האמיתי של המוריש.

אדם יכול לחוש כי הוראות הצוואה אינן מנוסחות בצורה הוגנת, ואף כי קיים סיכוי סביר לכך שהצוואה נכתבה תחת מעורבותם הבלתי כשרה של צדדים אחרים, ולפיכך באפשרותו לפתוח בהליך של הגשת התנגדות לקיום הצוואה. זאת מתוך הבנה שחוק הירושה מאפשר לבית המשפט להכריע לטובת פסילת הוראות הצוואה במקצתן או במלואן, במידה ונפלו בהן פגמים צורניים או מהותיים.

 

הנסיבות שיכולות להוביל להתנגדות לצוואה

כחלק מהיערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה, צריך בראש ובראשונה להבין אילו נסיבות יכולות להוביל אליה. אחת הנסיבות הנפוצות ביותר שיכולה להוביל להתנגדות לצוואה היא כשלים טכניים אשר נמצאים לאורך כתב הצוואה. עבור כל סוג של צוואה (צוואה בעדים, צוואה בעל פה, צוואה בכתב יד או צוואה בפני רשות) קיימים חוקים ברורים שבהם הצוואה צריכה לעמוד.

היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה
היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה

במידה והצוואה אינה עומדת בחוקי הניסוח או הפורמט הדרושים, הרי שמדובר בפגמים צורניים שיכולים לאפשר הגשת התנגדות לצוואה וקבלתה בערכאות משפטיות. לדוגמא, מצב שבו צוואה בכתב יד נעשית בדפוס או כתובה בכתב ידו של אחר – מדובר על כשל טכני שיוכל לעמוד כעילה איתנה להגשת בקשת התנגדות לצוואה.

 

הקשר בין השפעה בלתי הוגנת לבין התנגדות לצוואה

אחד הדברים המשמעותיים ביותר עליהם יש להקפיד בעת כתיבת הצוואה, הוא שלא תופעל על כותב הצוואה כל השפעה בלתי הוגנת כזו או אחרת. במידה ואדם מסוים חושד כי הופעלו השפעה בלתי הוגנת, אונס או איום על כותב הצוואה – הוא יכול בהחלט להשתמש בחשדו כעילה להתנגדות לצוואה. תרחיש כזה יכול לבוא לידי ביטוי כאשר יורש מסויים מנושל מהירושה כליל, ללא כל סיבה נראית לעין. למותר לציין כי לטענות על השפעה בלתי הוגנת צריכות להתלוות הוכחות לכך שהמצווה אכן היה נתון תחת השפעתו של צד שלישי במועד עריכת או חתימת צוואתו.

 

מצבו הבריאותי של המוריש בעת כתיבת צוואתו יכול לאפשר התנגדות לצוואה

היורשים מכירים את המוריש, ועל כן סביר שהם יודעים מה היה מצבו הרפואי בעת שהוא כתב את הצוואה. לעיתים, לצערנו, מצבו הבריאותי של המוריש עלול להשפיע על מצבו הקוגניטיבי ועל תהליך קבלת ההחלטות שלו. היות וההוראות הכתובות בצוואה עלולות להיות מושפעות גם הן ממצבו הבריאותי או הנפשי של המוריש, שכן לא ודאי שהוא כלל היה מודע להן, עניין זה יכול לעמוד בתור עילה מוצקה להגשת התנגדות לצוואה.

 

סבורים שגורם חיצוני היה מעורב בכתיבת הצוואה? התנגדות לצוואה היא אופציה

מעורבות מצד אחד היורשים או בעלי עניין אחרים, היא אחת הסיבות המרכזיות להגשת התנגדות לצוואה. קורים מצבים שבהם, לדוגמה, אח אחד מקבל חלק גדול יותר בעיזבון מאשר שני אחיו הנוספים, והם יכולים לחשוב שאח זה היה מעורב בדרך כלשהי בעריכת הצוואה. בהתאם, ייפתח הנושא מחדש ויאספו הוכחות וראיות על מנת שתוכל להתקבל החלטה בעניין בבית המשפט.

 

היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה – איך זה קורה בפועל?

על מנת לבצע היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה, יש צורך להקפיד על כמה נושאים:
בשלב הראשון תצטרכו להבין מהן הסיבות אשר בגינן אתם מעוניינים לפתוח בתהליך של התנגדות לצוואה. איתור הסיבות וניסוחן מראש יוכל להקל עליכם בהמשך הדרך.

 

היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה – מה כותבים במסמך ההתנגדות?

אחרי שזיהיתם מהו הצידוק החוקי להגשת בקשת ההתנגדות לצוואה, תוכלו לנסח מסמך אשר מפרט באופן מלא את המידע שלהלן: פרטים אישיים הכוללים את השם המלא ואת מספר תעודת הזהות שלכם בתור מתנגדים, כמו גם את שמו המלא ומספר תעודת הזהות של המוריש שהלך לעולמו. כמו כן, דרוש צירוף שמותיהם המלאים ופרטיהם האישיים של היורשים המופיעים בצו קיום הצוואה. עשיתם את כל זה? מעולה, אתם מוכנים לשלב הבא.

 

היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה – מילוי תצהיר

לאחר שהכנתם את המסמך הנ"ל באופן מפורט וברור, תוכלו לגשת אל שלב התצהיר. תצהיר התנגדות לצוואה הוא תצהיר שבו תצטרכו לפרוט באופן מלא ומפורש את כלל הסיבות שבגינן אתם מגישים התנגדות לצוואה. לאחר כתיבת התצהיר, תדרשו לשלם אגרה עבור הגשת מסמך ההתנגדות לצוואה, איתו תוכלו לגשת אל הרשם לענייני ירושה שיטפל בעניין מעתה והלאה.

 

היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה – הליך משפטי לכל דבר ועניין

אם כן, ניתן להבין שמרגע שמילאתם את כלל המסמכים והתצהירים הקשורים בהתנגדות לצוואה – אתם למעשה יוצאים לדרך משפטית. בדרך הזו תתקלו בגורמים משפטיים המוסמכים לקבוע כיצד יטופל עזבונו של המוריש לאור הראיות שהצגתם. היות ומרבית האנשים שאינם עוסקים בתחום המשפט למחייתם, אינם מכירים את חוק הירושה על בוריו ואינם צופים מראש את ההסתעפויות השונות האפשריות במצב שכזה – רצוי מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין צוואות וירושות.

 

היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה מתחילה בהתייעצות עם עורך דין

על מנת להיערך כראוי להגשת התנגדות לצוואה ולצלוח את ההליך המשפטי המורכב והמאתגר הזה באופן שישרת אתכם, כדאי מאוד לפנות מבעוד מועד לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין לענייני צוואות וירושות. היערכות נכונה לקראת התנגדות לצוואה מתחילה בייצוג של עורך דין מנוסה, שבכוחו לשפר את סיכוייכם לקבל את מבוקשכם. התכנים בעמוד זה אינם מהווים חלופה לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מטעם עורך דין עם התמחות בדיני ירושה ועיזבון, והם מובאים לידיעה כללית בלבד. מידע זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום צורה. במקרה בו נדרש טיפול משפטי בנושא צוואה או ירושה, יש לפנות ישירות לקבלת סיוע מעורך דין מומחה.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

התנגדות לצוואה מחיר

הצוואה מתארת מהי חלוקת העיזבון הרצויה בעיני המצווה, ולאחר מותו מחלקים היורשים את נכסי העיזבון על פיה. לעיתים אחד היורשים או הנוגעים בדבר מבקש להתנגד

עורך דין להתנגדות לצוואה

לעיתים מגיעים לבית המשפט אנשים אשר מבקשים להתנגד לקיומה של צוואה מסיבות שונות. מגיש ההתנגדות הינו על פי רוב אחד היורשים אשר נושל מנכסי העיזבון

התנגדות לצוואה דוגמא

לעיתים קרובות אחד האנשים אשר נפגעו מתוכנה של צוואה מסוימת מבקש לערער על תקפותה ולהתנגד לקיומה. במצבים אלה, על המתנגד לשלוח בקשת התנגדות לרשם הירושות,

התנגדות לצוואה תוך כמה זמן

מסמך הצוואה מכיל בתוכו את פרטי החלוקה הרצויה בעיני המנוח אודות עיזבונו. מדרך הטבע, חלוקה זו עשויה להדיר יורש מסוים או לקפח את חלקו בצורה

התנגדות לצוואה שכיב מרע

צוואת שכיב מרע הינה אחת מארבעת סוגי הצוואות המוכרות בחוק הישראלי, והיא נחשבת לצוואה החלשה מכולן. ההתנגדות לצוואה שכיב מרע עשויה להתמקד בתחומים שונים, ובמאמר

עילות התנגדות לצוואה

כל בקשה לקבלת צו קיום צוואה מוגשת אל הרשם לענייני ירושה, שמצידו חייב לפרסם את דבר הבקשה בעיתון יומי וזאת על מנת שמי שמעוניין להתנגד

מחלקת צוואות וירושות - משרד עו"ד רחל שחר
משרד עו"ד רחל שחר - מחלקת צוואות וירושות

משרד עו"ד רחל שחר – מחלקת צוואות וירושות עוסק בתחום דיני משפחה וירושה ונחשב למוביל בתחומו. המשרד מנהל תיקי משפחה רבים, בדיסקרטיות ואמינות מרבית.

צריכים סיוע וליווי משפטי?

עורכי דין מומלצים נוספים: