היעדר אשמה פלילית

כשאדם מעורב במקרה שיש בו חשד לעבירה פלילית, הדבר הראשון שחוקרי המשטרה עושים הוא לפתוח תיק פלילי כנגד החשוד. פתיחת התיק מאפשרת לחוקרי המשטרה לאסוף ראיות כנגד החשוד, שכולן יתויקו בתיק הספציפי הרשום על שמו. מהי עבירה פלילית? מהו בעצם תיק פלילי? מה המשמעות של פתיחת תיק פלילי כנגד חשוד?

מתי נסגר תיק חקירה? מה בין העדר הוכחות לבין היעדר אשמה? מה תפקידו של עורך דין פלילי בדרך לשינוי העילה לסגירת תיק פלילי? המאמר שלפניכם עוסק בנושא חשוב, שעשויה להיות לו השפעה מרובה על המשך החיים של אדם שכנגדו נפתח במשטרה תיק פלילי.

מהי עבירה פלילית ומה המשמעויות החוקיות שלה

עבירה פלילית היא מעשה או היעדר מעשה של אדם, שהוא מנוגד לחוק. בשני המקרים, מדובר בהפרה של כלל מחייב שקבע המחוקק. אדם יכול להיות נאשם בעבירה פלילית אך ורק אם הוכח מעל לכל ספק סביר, כי הנאשם אכן ביצע את המעשה הפלילי. בנוסף, התובעים חייבים להוכיח גם את קיומו של היסוד הנפשי.

למשל – רשלנות, במקום שאדם סביר היה נוהג אחרת, או כוונה תחילה בביצוע מעשה העולה מתוך העובדות. אם התביעה הצליחה להוכיח, לדוגמה, שאדם שהרעיל אדם אחר התכונן מראש, הכין את החומרים הדרושים וביצע מחקר על מנת לוודא את היעילות שלהם, הרי שמדובר באשמה פלילית לכל דבר ועניין. ככל שההוכחות לקיומו של יסוד עובדתי ויסוד נפשי מתרבות, כך הסבירות להרשעת הנאשם גבוהה יותר.

 

מהו תיק פלילי ומי פותח אותו

תיק פלילי הוא בעצם תיק שבו נאספות כל ההוכחות הקיימות כנגד אדם החשוד בביצוע עבירה פלילית. בפועל אכן מדובר בתיקיה שמקבלת מספר סידורי וסימון ספציפי כדי שניתן יהיה לחזור אליה בכל עת. בעידן המודרני מועלים תיקים פליליים קיימים אל מערכת המחשוב של המשטרה והפרקליטות.

מי שפותח תיק פלילי כנגד חשוד הוא מי שחוקר עבירה פלילית שבוצעה ומוצא שקיים חשד למעורבות של נשוא התיק בפשע. מרגע שהתיק נפתח, הוא מיוחס באופן עקבי לחשוד. עצם קיומו של תיק פלילי יוצר רישום פלילי כנגד החשוד. הרישום הזה עלול לעלות בכל פעם שהחשוד נבדק, ולו מהסיבה הטריוויאלית ביותר.

 

על המשמעות של תיק פלילי פתוח או רישום פלילי

לקיומו של תיק פלילי פתוח, או לחילופין תיק פלילי שנסגר עקב העדר הוכחות מספיקות או מחוסר עניין לציבור, יש משמעות מיידית ומשמעות ארוכת טווח:

  1. המשמעות המיידית של תיק פלילי: קיומו של תיק פלילי פתוח אומר שהנאשם נמצא תחת חקירה שלא הסתיימה. חשוד כזה יכול להיות מוזמן לחקירות חדשות לבקרים, מה שעלול לפגוע בחיים התקינים שלו. ואולם גם קיומו של תיק פלילי שנסגר שלא בגלל חוסר אשמה, עלול להשפיע. למשל – אדם שנאשם במעשים מגונים והתיק נגדו נסגר מחוסר הוכחות, עלול להיעצר או לכל הפחות להיות מוזמן לחקירה, אם בסביבת מקום מגוריו יתבצע מעשה מגונה דומה לזה שהוא נאשם בו בעבר.
  2. המשמעות ארוכת הטווח של תיק פלילי: מעבר למשמעויות שהוזכרו לעיל, קיומו של רישום פלילי עלול למנוע ממי שנושא אותו מלעסוק בעיסוקים שונים הדורשים תעודת יושר. בנוסף, עלול הרישום הפלילי למנוע ממי שנושא אותו מלהיכנס למדינות מסוימות המקפידות על הנושא הזה. עם המדינות הללו ניתן למנות את קנדה, אוסטרליה, ארצות הברית ומדינות נוספות.
היעדר אשמה פלילית
היעדר אשמה פלילית

מתי נסגר תיק חקירה פלילי

ישנם שלושה מצבים שבהם תיק פלילי עשוי להיסגר – העדר הוכחות מספיקות, העדר עניין לציבור או היעדר אשמה פלילית. להלן ההבדלים בין השניים הראשונים, כאשר בהשלישי נדון בנפרד בהמשך:

  • היעדר הוכחות מספיקות: במצב הזה, חוקרי המשטרה אומרים שהחשדות שלהם כלפי החשוד קיימים ועומדים, אף שהם לא הצליחו למצוא מספיק הוכחות על מנת שיוכלו להעמיד את החשוד למשפט, לא כל שכן להרשיע אותו. מדובר בסגירה "על תנאי", ואם וכאשר ימצאו הוכחות, התיק עלול להיפתח מחדש.
  • חוסר עניין לציבור: לפעמים ברור שאדם אשם במעשה, אבל אין עניין לא למשטרה ולא למערכת המשפטית להעמיד את הנאשם לדין. לדוגמה – שני אנשים שהתקוטטו והעניין הסתיים בלי פגיעות של ממש. גם אם הוגשה תלונה במשטרה במקרה כזה, התיק עשוי להיסגר מחוסר עניין. אשמת החשוד עדיין קיימת ועומדת, והיא תופיע ברישומים לאורך שנים.

 

מה בין העדר הוכחות לבין היעדר אשמה פלילית

כאשר תיק פלילי כנגד חשוד נסגר עקר היעדר אשמה, זה אומר שהחוקרים הגיעו למסקנה נחרצת שהחשוד לא ביצע את העבירה. היעדר אשמה פלילית גורמת באופן אוטומטי לסגירת התיק ולמחיקה של החשוד מהרישום הפלילי.

למעשה, סגירת התיק עקב חוסר אשמה מחזירה את המצב לקדמותו, כאילו החשוד מעולם לא נחקר ומעולם לא עמדו כנגדו חשדות כלשהם. סגירת התיק מחזירה את החשוד למעמד של אזרח נורמטיבי ללא עבר וללא רישום פלילי.

 

כיצד עורך דין פלילי מסייע לסגירת תיק פלילי עקב היעדר אשמה פלילית

הבעייתיות שתיק פלילי או רישום פלילי מעוררת, גורמת לרבים שיש להם תיקים שנסגרו עקב חוסר הוכחות או חוסר עניין לציבור לנסות ולשנות את סיבת הסגירה לחוסר אשמה. זאת, במטרה להחזיר לעצמם את כל הזכויות של אזרח נורמטיבי.

עורך דין פלילי המכיר את הנושא יעשה את כל ה שניתן על מנת להשיג את התוצאה המקווה. לא מדובר במלאכה פשוטה ולא אחת קורה שהמשטרה ובית המשפט מסרבים לשנות את עילת הסגירה של התיק הפלילי. ככל שעורך הדין מקצועי יותר, כך הסיכויים להצלחה במשימה יהיו גדולים יותר.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת

חזרה מכתב אישום מול הרשות התובעת יכולה להתרחש במספר מצבים וסיטואציות, שיפורטו במסגרת מאמר זה. אולם יש לציין בתחילה כי כאשר ישנה חזרה מכתב האישום,

חוסר נכונות של הנאשם לגשת לשימוע

אחד המצבים הפחות נעימים הוא תרחיש בו אדם מתעורר בוקר אחד ומגלה שהוגש נגדו כתב אישום בגין עבירה שביצע לכאורה. בישראל, בדומה למרבית המדינות המתוקנות,

היעדר עניין לציבור

בתחילת שנת 2019 נכנס לתוקף תיקון לחוק סדר הדין הפלילי. התיקון עוסק במקרים שבהם אין הצדקה, אינטרס או עניין ציבורי להעמדה לדין של חשוד בעבירה

ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה

נאשם שכנגדו הוגש כתב אישום יכול לנסות לבטל אותו עוד לפני תחילת הדיונים. אחת האפשרויות הפחות מוכרות היא ביטול כתב אישום עקב רשלנות התביעה. מדובר