הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין

כאשר אנחנו בוחרים לחיות את חיינו ביחד עם בן או בת הזוג שלנו, אנחנו יכולים לבחור במגוון דרכים שיאפשרו לנו לעשות את זה. מבין שלושת האפשרויות הבולטות, האפשרות הראשונה היא להתחתן דרך הרבנות, האפשרות השניה היא להתחתן נישואים אזרחיים, והאפשרות השלישית היא לא להינשא כלל ולחיות את החיים המשותפים בתור ידועים בציבור.

לאפשרות שבה תבחרו יש משקל גדול בכל מיני תחומים, כמו בסטטוס שלכם בתעודת הזהות ובמסמכים הפורמליים השונים, בהגדרות שונות בביטוח לאומי ובמס הכנסה, וכמובן גם במקרה שבו, חס וחלילה, תרצו להפריד כוחות ולסיים את מערכת היחסים.

בשלב הזה זוגות נשואים יפנו להליך של גירושין, שיביא להתערבות של גורמים חיצוניים שונים. במאמר הקרוב נבין קצת יותר לעומק את נושא ההימנעות מבית הדין הרבני בגירושין, ונסביר לכם אילו אפשרויות עומדות לרשותכם.

הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין – האם זה בכלל אפשרי?

אז בואו נתחיל מההתחלה, כדי שלא תישארו עם סימן השאלה הזה כשהוא מרחף מעל ראשכם. באופן כללי, במדינת ישראל הסמכות לטפל בענייני גירושין מוטלת על בית הדין הרבני, בכל הנוגע לקבלת הגט עצמו. במקביל, בית הדין לענייני משפחה הוא זה שאחראי לטפל בכל נושאי שגרת החיים – מזונות, משמורת, החלטות הקשורות בילדים משותפים קטינים, חלוקת רכוש ועוד.

מה שכן, במידה והתביעה נפתחה בבית הדין הרבני, ניתן לבקש שהיא תטפל גם בנושאי שגרת החיים שפירטנו כאן, וכך הליך הגירושין כולו ייעשה דרך בית הדין הרבני. אז האם מצב של הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין הוא אפשרי? ובכן, בחלק מהמקרים התשובה היא כן, ובמקרים אחרים התשובה היא לא.

 

הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין – למי זה חשוב?

בית הדין הרבני מסתמך בהליך השיפוט על הדין הדתי, הן בתביעות גירושין והן בתביעות מסוגים אחרים. מסיבה זו, לא פעם ההכרעות בבית הדין הרבני יתקבלו ממניעים שאינם חופפים לתפיסת עולמו של אחד הצדדים במחלוקת.

לפיכך בתביעות גירושין ברבנות, הרבה אנשים חילוניים, למשל, או אנשים שאין להם ניסיון טוב עם המוסד הרבני, מעדיפים לקבל את ההכרעה בעניינם בבית הדין לענייני משפחה, שבו הפסיקה אינה מתקבלת בכפוף לדין תורה, אלא בהתאם להלכות המשפט האזרחי. אותם אנשים יעדיפו להגיע למצב של הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין.

 

איזה ניסיון רע עלול להוביל להימנעות מבית הדין הרבני בגירושין?

לא מעט עולים חדשים, מברית המועצות לדוגמא, צריכים להציג בפני המוסד הרבני מגוון מסמכים שיוכלו להעיד על יהדותם. הליך זה כרוך בלא מעט קשיים, הכוללים נסיעות לחוץ לארץ, איתור מסמכים ישנים מאוד, פנייה למוסדות הנמצאים במדינת המקור שלהם ובירוקרטיה רבה. לעיתים, לאחר סיום התהליך, אותם אנשים מחליטים לפתוח בדרך שאינה כוללת עוד התערבויות מצד המוסד הרבני, ויעדיפו להימנע מניהול תביעת הגירושין שלהם בבית הדין הרבני.

הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין
הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין

הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין בדרך הקלה – לא להתחתן

הדרך הפשוטה ביותר שבאמצעותה תוכלו להבטיח שלא תידרשו להגיע לדיון בבית הדין הרבני בגירושין, היא לא להתחתן מלכתחילה. במדינת ישראל, ברגע שזוג יהודי נשוי עבר את הליך הנישואין, הן אם במסגרת הרבנות והן אם במסגרת נישואים אזרחיים – את הליך הגירושין הוא יצטרף לעשות בבית הדין הרבני. במקרים בהם בני הזוג מגדירים את עצמם בתור ידועים בציבור, הם נמנעים מהגדרות הקשורות בנישואין ובגירושין, ופשוט בוחרים באופן עצמאי לחיות ביחד או לא לחיות ביחד – ללא הבירוקרטיה שמסביב.

 

בכל הנוגע לנישואים אזרחיים – יש כאן פתח שתוכלו לנצל

מגוון זוגות בוחרים, באופן מודע, שלא להתחתן דרך הרבנות. העניין הזה קורה הן מסיבות אידיאולוגיות והן מסיבות אחרות, ואותם זוגות יכולים לטוס למדינה שמאפשרת הליך נישואין אזרחי, ולחזור לארץ בסטטוס "נשוי/נשואה". חלק מהמדינות המאפשרות הליך נישואין אזרחי, יאפשרו גם הליך גירושין בהן. ברגע שבני זוג שנשואים במסגרת נישואין אזרחיים מעוניינים להתגרש, והם מראש התחתנו במדינה שמאפשרת את הליך הגירושין המדובר – הם בהחלט יוכלו ליישם את ההימנעות מבית הדין הרבני בגירושין, ועדיין לקבל את הסטטוס החדש שלהם – "גרוש/גרושה".

 

הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין על ידי פניה מוקדמת לבית הדין לענייני משפחה

באופן כללי, הליך הגירושין מיועד להתקיים תחת קורת גג אחת בלבד של אחד מבתי המשפט – או בית הדין הרבני לגירושין, או בית הדין לענייני משפחה. בחלק מהמקרים, כל אחד מבני הזוג מעוניין שהליך הגירושין ייערך בבית הדין המועדף עליו, ודבר כזה יכול להוביל לפתיחת שני דיונים בעניין הגירושין בשני בתי המשפט במקביל. אז מה המשמעות של העניין הזה?

 

בית הדין הרבני בגירושין מול בית הדין לענייני משפחה

ברגע שמתנהלים שני דיונים במקביל בעניין הגירושין, הם יכולים להוביל לצמתים שונים – בית דין אחד יכריע דבר אחד, ואילו בית דין שני יכריע דבר אחר לגמרי. חשוב להבין שהדיונים בענייני הגירושין מתפרשים לא פעם על פני תקופת זמן ארוכה מאוד, אז איך תוכלו לדעת את אילו מן ההכרעות ליישם?

 

הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין – להקדים תרופה ל"מכה"

במידה ואתם מעוניינים בהימנעות מבית הדין הרבני בגירושין, תוכלו לפתוח את תיק הגירושין בבית הדין לענייני משפחה. למעשה, בן הזוג שהגיש ראשון את הבקשה לתביעת גירושין, הוא זה שיקבע באיזו ערכאה משפטית יתנהל ההליך. לכן, אם ברצונכם להבטיח כי תביעת הגירושין וכל הסוגיות הכרוכות בה יטופלו על פי הוראות המשפט האזרחי, חשוב לפעול במהירות ולהגיש את הבקשה לבית הדין לענייני משפחה בעזרת עורך דין גירושין מוסמך.

 

עורך דין גירושין והימנעות מבית הדין הרבני בגירושין – האם יש קשר בין השניים?

עורך דין גירושין הוא איש מקצוע שאין עוררין לגבי המומחיות שלו בעניין הליכי גירושין. אמנם כל הליך גירושין מביא איתו את המאפיינים הייחודיים לו, אך בסופו של דבר, ברגע שזוג או אחד מן הצדדים, מעוניין בהימנעות מבית הדין הרבני בגירושין – עורך דין גירושין הוא זה שידע לכוון אותו בצורה הטובה ביותר לגבי דרכי הפעולה המועילות ביותר.

 

איך מסייע עורך דין גירושין לעניין הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין?

עורך דין גירושין מכיר את המערכת המשפטית על בוריה, בין אם מדובר בערכאה האזרחית, הלוא היא בית המשפט לענייני משפחה ובין אם מדובר על בתי הדין הרבניים. לכן הפנייה להתייעצות משפטית מקצועית מול עורך דין גירושין יכולה לסייע לכם להחליט אם אכן כדאי לכם להימנע מבית הדין הרבני בגירושין ובאיזה אופן זה יתאפשר.

פעמים רבות, זוגות שפונים להליכי גירושין מעוניינים לסיים אותם במהירות וביעילות. במצב כזה, ניתן לחתום על הסכם גירושין מול עורך דין ולהגיע להסכמות משותפות על מי מנוחות. בשלב הבא, לרוב אישור הסכם הגירושין בבית המשפט יצריך רק הליך פורמלי ולכן החשיבות של הימנעות מבית הדין הרבני בגירושין, תצטמצם מאליה.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא