החוק למניעת אלימות במשפחה

על פי ספר החוקים עבירה של אלימות במשפחה היא עבירה פלילית משמעותית בפני עצמו, אשר נבדלת מעבירות אלימות רגילות.

הדרך הטובה ביותר להבין את המשמעות של אלימות במשפחה היא באמצעות כך שהמחוקק חוקק חוק מיוחד אשר עוסק בנושא הזה, החוק גם נקרא: החוק למניעת אלימות במשפחה.

החוק עצמו חוקק בשנת 1991, זאת לאחר שהתופעה של אלימות בתוך המשפחה הפכה להיות מכת מדינה של ממש – והמחוקק היה חייב למצוא לכך פתרון יעיל. במאמר הבא תוכלו לקבל את כל המידע הנחוץ לכם על החוק, ובכלל על כל הנושא של אלימות בתוך המשפחה.

מהם סוגי האלימות בתוך המשפחה?

ישנם סוגים רבים של מקרי אלימות אשר יכולים להיות בתוך המשפחה, וחשוב להבין מהן ההשלכות של כל סוג כזה של אלימות. במשפחה בשונה מסביבה רגילה ישנה תלות מסוימת של צד אחד בצד אחר, ולכן המחוקק רואה בחומרה כל סוג של אלימות בתוך המשפחה בעקבות אותה תלות.

האלימות החמורה ביותר היא כמובן אלימות פיזית אשר יכולה לבוא לידיי ביטוי בכל סוג של פגיעה גופנית. כאשר בחלק נכבד מהמקרים אף נגרמת פגיעה משמעותית לקורבן עקב הפעלת אלימות פיזית משמעותית מצדו של המתקיף. כאמור במקרה כזה חייבת לפנות לעורך דין פלילי על מנת שיספק לכם חוות דעת מנוסה וכמובן המלצות כיצד לפעול על מנת להפחית את העונש ככל שניתן.

מקרה אחר של אלימות הוא אלימות מילולית, אשר ביום יום יכול להיות טריוויאלי עבור חלק מהאנשים – אך כאשר זה קורה בתוך המשפחה יש לכך משמעות אחרת. כאשר בן משפחה אחד משתמש באלימות מילולית כלפי בן משפחה אחר אז יש לכך פגיעה משמעותית מאוד בנפגע, ולעיתים אף נדרשת מעורבות של פסיכולוג על מנת להתגבר על הנזק שנגרם לנפגע כתוצאה מאותה אלימות מילולית. המקרה הזה הוא אומנם הקל ביותר מבין מקרי האלימות במשפחה, אך גם כאן ישנם סיטואציות שבהן הוא עלול להגיע לפתחו של בית המשפט.

מקרה שלישי של אלימות בתוך המשפחה שעליו מדבר החוק למניעת אלימות במשפחה זה אלימות מינית. לצד אלימות פיזית זה מסוג האלימות החמורה ביותר שיכול בן משפחה להפעיל על בן משפחה אחר. בעיקר בגלל התלות של צד אחד בצד האחר, לעיתים אלימות מינית מהסוג הזה יכולה להתפרש בתור אונס ולא רק בתור אלימות מינית. לכן חשוב מאוד גם במקרה הזה לפנות לעורך דין פלילי על מנת שיספק לכם חוות דעת אמינה, וכמובן יסייע לכם בייצוג המשפטי שיצריך בין היתר הבאת הוכחות ובדיקות מקיפות של כל התנאים בשטח.

מקרה רביעי ואחרון של אלימות בתוך המשפחה יכול להגיע במישור של אלימות כלכלית. כנראה סוג כזה של אלימות תוכלו למצוא רק בתוך המשפחה מכיוון שצדדים רבים בתוך המשפחה נשענים על האחרים בכל הקשור למימון הכספי. לעיתים מדובר באמצעי אלימות דורסני במיוחד אשר פוגע קשות בצד אחד, כל זאת על מנת שהצד האחר ירוויח את מטרתו. בית המשפט שם דגש בשנים האחרונות על סוג אלימות זה, והוא עושה את מירב המאמצים על מנת למגר אותו. ברוב המקרים אלימות כלכלית באה בסיטואציות שבהם בני הזוג נמצאים על סף גירושים, וצד אחד חוסם את כל היכולת הכלכלית כלפי הצד השני – כל זאת כמובן על מנת לפגוע בו, ואולי אף לגרום לו לחזור בו מהחלטתו.

החוק למניעת אלימות במשפחה
החוק למניעת אלימות במשפחה

מהו העונש על אלימות במשפחה?

החוק למניעת אלימות במשפחה קובע רף ענישה מאוד ספציפי אשר כולל בתוכו כמעט כל סוג של אלימות בתוך המשפחה. ברוב המקרים כל ענישה שבאה לידיי ביטוי בתוך המשפחה תהיה כפול מאשר העונש הקבוע בחוק על אותה הפעולה לא בין אנשים שהם מאותה המשפחה. לדוגמא אם העונש על פי סעיף 379 על תקיפה היינו שנתיים מאסר בפועל, אז במידה וישנה תקיפה בין בן משפחה אחד לבן משפחה אחר העונש יכול להגיע עד לארבע שנות מאסר בפועל. כאשר אם מדובר על תקיפה שבה נגרם נזק לאדם הנתקף, העונש הרגיל היינו שלוש שנים בפועל וכאשר מדובר על אלימות במשפחה העונש מגיע גם לשש שנים בפועל.

עבירות מין הן כמובן מהעבירות הקשות ביותר על פי ספר החוקים, כאשר עבירת המין החמורה ביותר שהיא לא אונס החוק קובע עד ל-10 שנות מאסר. כך שבחלק נכבד מעבירות המין בתוך המשפחה העונש המקסימלי יכול להיות גם 20 שנות מאסר בפועל. כל זאת מכיוון שצד אחד ניצל את התלות של הצד האחר בו, וברוב המקרים השופט גם יפסוק כי מדובר באונס ולא בהטרדה מינית או כל סוג אחר של פעולה מינית.

ישנם גם מצבים שבהם בית המשפט פוסק פיצויים כלפי הנפגע, ברוב המקרים מדובר במצבים של אלימות מילולית או אלימות כלכלית. אך ישנם מקרים שהפיצויים יכולים להגיע בנוסף לעונש מאסר בפועל, כל זאת על מנת לנסות ולשקם את בן המשפחה הנפגע.

כמו שבטח הבנתם הענישה על אלימות בתוך המשפחה יכולה להיות משמעותית יותר ויותר, ולכן חשוב מאוד לעשות את מירב המאמצים על מנת לקבל ייצוג הולם אשר ינסה למתן את גזר הדין. ברוב המקרים גזר הדין הינו עובדה מוגמרת, אך עורך דין פלילי יוכל לנסות ולהקל את העונש על מנת שתוכלו לחזור לחייכם הרגילים במהירות האפשרית. זוהי הסיבה שאסור לכם להתפשר על פחות מעורך דין מנוסה ומיומן אשר מכיר את החוק למניעת אלימות במשפחה על בוריו וידע בדיוק מה צריך לעשות בשביל שתוכלו לקבל את העונש הכי פחות משמעותי.

 

תלונת שווא על אלימות בתוך המשפחה

לצערנו גם במצבים של אלימות במשפחה ישנם אנשים אשר מנסים לנצל את החוק למניעת אלימות במשפחה ומתלוננים תלונת שווא על אלימות בתוך המשפחה. הנזק כלפי האדם שמתלוננים עליו יכול להיות משמעותי מאוד, ולכן צריך לעשות את מירב המאמצים על מנת למגר את התופעה הזאת. בית המשפט צריך לקבל ראיות אשר מוכיחות כי מדובר על תלונת שווא, והנחת המוצא של בית המשפט באופן טבעי תמיד תהיה לטובת המתלונן.

אך חשוב להדגיש כי ישנם לא מעט מקרים אשר בגינן בני משפחה ינסו להכפיש בן משפחה אחר, ולכן בשנים האחרונות ישנם לא מעט מקרים של תלונות שווא על אלימות בתוך המשפחה. החוק למניעת אלימות במשפחה קובע כי גם במקרים האלה חשוב מאוד לתת את הדעת, ובית המשפט יעשה את מירב המאמצים על מנת להחמיר בענישה במקרה של תלונת שווא.

זוהי הסיבה שפנייה לעורך דין פלילי תוכל לסייע לכם בכדי להוכיח כי מדובר בתלונת שווא, וכך אתם תוכלו לחזור לשגרת החיים הנורמלית שלכם במהירות האפשרית – ללא פתיחת תיק פלילי וללא שום הליך משפטי שיפעל נגדכם. בחלק מהמקרים אף תוכלו להפוך את תלונת השווא לתלונה שלכם כלפי בן המשפחה המתלונן. מכיוון שבאופן טבעי מרגע פתיחת ההליך המשפטי נגדכם נגרם לכם עוול רב אשר חשוב לשים עליו את האצבע ולדרוש בגינו פיצויים כלפיכם.

אלימות במשפחה

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירת תגרה

בכדי לשמור על שלומו של הציבור ולהגן עליו, קיימים כמה חוקים אשר אוסרים התנהגות אלימה ובריונית. אנשים אשר מפרים חוקים אלה עשויים לקבל עונשי מאסר

עבירת תקיפה סתם

"תקיפה סתם" הינה אחת מהעבירות שההרשעה בגינן אינה מחייבת פגיעה פיזית. ככלל, מדובר בעבירה פלילית שמוגדרת כמעשה אלים כלפי אדם אחר בניגוד לרצונו. מבין כלל

עבירות איומים

עבירות איומים הן עבירות פליליות נפוצות למדי במדינת ישראל. עבירות איומים מתבצעות כנגד אנשים מכל קבוצות האוכלוסיה – החל מנבחרי ציבור, אנשים מפורסמים, אושיות תקשורת,

עבירת חבלה חמורה

עבירות של תקיפה וחבלה נחשבות לעבירות חמורות מאוד. המחוקק שואף, ובצדק, להעניש את העבריין הגורם חבלה לאדם אחר בחומרה. זאת, בהתאם לחומרת החבלה שאותה גרם.

עו"ד אלימות במשפחה

אלימות במשפחה היא בין התופעות היותר מטרידות שניתן להעלות על הדעת, ודווקא בתקופה האחרונה, היא הופכת שכיחה מאי פעם. למרבה הצער, עבור אנשים רבים, התא