הונאה ברשת – עונש על הונאות ברשת ואיך להימנע מהן

רשת האינטרנט שינתה ללא היכר את העולם בו אנו חיים. הרשת מקרבת בין אנשים הנמצאים במרחקים ארוכים ומאפשרת להם להתנהל כאילו היו במרחק נגיעה איש מרעהו. הרשת שינתה גם את עולם המסחר והרחיבה מאוד את אפשרויות הבחירה שכל אחד נהנה מהן בבואו לבצע רכישה.

עם זאת, יחד עם היתרונות הרבים, טומן השימוש באינטרנט גם סיכונים. אחד הבולטים שבהם הוא הסיכון ליפול קורבן להונאה ברשת. מהי בדיוק הונאה ברשת? מה העונש הקבוע בחוק על עבירות של הונאה ברשת? מהן מגבלות החוק בנושא זה? מה אפשר לעשות על מנת להימנע מליפול קורבן להונאה ברשת האינטרנט? מתי כדאי להצטייד בעורך דין? בשורות הבאות נעסוק בסוגים שונים של הונאה ברשת, תוך התמקדות בעונשים הצפויים למבצעי ההונאה.

מה זה בדיוק הונאה ברשת?

הונאה ברשת האינטרנט היא הונאה לכל דבר ועניין. ואולם מה ששונה בין הונאה ברשת לבין הונאה המתבצעת באופן פרונטלי, היא העובדה שכאשר ההונאה מתבצעת באופן פרונטלי, או אפילו טלפוני, קיימת אפשרות סבירה ללכוד את העבריינים ולהעמיד אותם לדין. מנגד, מי שנפל קורבן לסוגים שונים של הונאה ברשת לא תמיד יכול למצוא את האשמים, שלא לדבר על האפשרות להיפרע מהם.

בשורות להלן נביא מספר דוגמאות להונאה ברשת. האינטרנט:

גניבת זהות עבירה של גניבת זהותו של אדם או פרטים שלו היא אחת העבירות הפופולאריות ברשת. עבירות מהסוג הזה נקראות גם "פישינג". זאת, משום שהן מבוססות על שליחת הודעות מטעות למספר גדול של אנשים, בתקווה שחלק מהם יתפתו לחשוף את פרטי החשבון שלהם ולאפשר לגנוב ממנו כספים.
הונאה בעסקת אינטרנט אתר אינטרנט מבטיח להעניק שירות או מוצר אחרי העברת כספים באינטרנט, אבל המוצר או השירות לא מגיעים ליעדם. תיתכן גם הונאה הפוכה – רכישת מוצר והימנעות מתשלום תמורתו. אבל כאן, קל יחסית למצוא את העבריין.
הונאת פונזי הבטחה לקבל סכומי כסף גבוהים, בתמורה להשקעה קטנה. לרוב, מי שמעביר כספים בעסקאות כאלה לא רואה את כספו בחזרה, שלא לדבר על תשלומי הריבית.
סחיטה סחיטת כספים באיומים, לרוב איומי סרק, לחשוף פרטים מביכים על קורבן העבירה.

כאמור, האמור לעיל הוא רק קצה הקרחון של עולם ההונאות ברשת. עם זאת, המשותף לכל סוגי ההונאה ברשת הינו הצורך להשיג באמצעות מעשה רמייה פרטים אישיים של הקורבן, ולאחר מכן להשתמש בהם לצורך הונאה.

הונאה ברשת – עונש על הונאות ברשת ואיך להימנע מהן
הונאה ברשת – עונש על הונאות ברשת ואיך להימנע מהן

הונאה ברשת – איזה עונש קבוע בצידה?

החוק במדינת ישראל קובע עבור הונאה ברשת עונש בהתאם לסוג העבירה ולעונש הקבוע בחוק עבורה. בדרך כלל, הענישה הקבועה בחוק הפלילי במדינת ישראל מכסה את מרבית העבירות הנכללות במסגרת הונאה באינטרנט. בדרך כלל, העונש על הונאות ברשת עשוי לנוע בטווח שבין שלוש שנות מאסר לבין חמש שנות מאסר.

למשל – העונש על קבלת דבר במרמה הוא שלוש שנות מאסר, כאשר קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות דינה חמש שנות מאסר. כך גם הענישה על גניבת פרטים והתחזות, שהם אבני היסוד של הונאה באינטרנט.

 

איך לא ליפול קורבן לעבירת הונאה ברשת

ככל שעבירות ההונאה ברשת נפוצות, כך עולה מפלס החרדה של מי שעלולים ליפול קורבן לעבירה הזאת. החדשות הטובות בעניין זה הן שקל מאד להימנע מעבירות ברשת. להלן מספר כללים שיפחיתו את הסיכויים של מי ששומר עליהם ליפול קורבן לעבירת הונאה ברשת:

  1. לא להתייחס לכל הודעה שקיבלתם: הודעות כגון "צילמתי אותך, שלם לי…" הן לרוב באמינות נמוכה כל כך, שלא שווה אפילו להשיב עליהן. מקומן של הודעות כאלה בתיקיית הספאם.
  2. לא לפתוח קישורים ממקורות לא ברורים: אין לפתוח לינקים המגיעים ממיילים לא מזוהים, גם אם המייל מעניין במיוחד ולכאורה טומן בחובו הזדמנות פז להפקת רווח קל. ככלל, חשוב לדעת שאף אחד לא מציע שום דבר בחינם, וזכייה בהגרלת לוטו שבה מקבל המייל מעולם לא השתתף היא שטות ממדרגה ראשונה.
  3. לא להקליד פרטי אשראי: עבריינים רבים שולחים הודעות כגון "בגלל תקלה באתר הבנק, אה מתבקש להקליד שוב את פרטי הכניסה לחשבון". מי שמקליק על הקישור מגיע לאתר דומה מאד לאתר הבנק. הקלדת פרטים באתר המזויף מאפשרת לעבריינים לחדור במהירות לחשבון ולבצע העברות כספיות. יש להימנע מלבצע פעולות כאלה. אם קיבלת הודעה על תקלה באתר הבנק, כדאי פשוט להתקשר לבנק ולברר את זה.
  4. לא להעביר כספים תמורת הבטחות מפוקפקות: אם מאן דהוא מבטיח תמורה משמעותית תמורת העברה של סכום קטן, אסור להאמין לכך. אין מתנות חינם, ובדרך כלל מה שנראה כמו עסקה טובה מכדי להיות אמיתית, הוא אכן לא אמיתי.
  5. לבצע עסקאות תוך אפשרות לפקח עליהן: רצוי לבצע עסקאות בפלטפורמות חוקיות כגון פייפאל. היתרון בעסקאות כאלה טמון באפשרות לבטל אותן גם זמן מה אחרי הביצוע.

 

הונאה ברשת ומגבלות החוק

למרות שהמחוקק בישראל, כמו גם במדינות רבות אחרות, רואה בעבירות הונאה ברשת עבירות חמורות במיוחד, האמת היא שקיים קושי של ממש לאתר את העבריינים ולהביא אותם לדין. לפיכך, הדרך הנכונה לחסום עבירות כאלה היא להימנע מלהעניק לעבריינים את ההזדמנות לבצע אותן.

התנהלות נאותה ושמירה על היגיון בריא לפני ששולפים את כרטיס האשראי הם אמצעים בדוקים למניעת הונאות ברשת. שימוש בפייפאל או בכרטיסי אשראי המתבססים על הפקדת מזומן, שאינם מאפשרים חדירה לחשבון הבנק של המשתמש, עשויים להוות נדבר נוסף בהגנה מפני הונאות.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עורך דין עבירות מחשב

בעשורים האחרונים חלה קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הטכנולוגי. תמורות אלו, הובילו לכך שסוגים רבים של עבירות פליליות מתבצעים כיום בכלים ממוחשבים ובאמצעות רשת האינטרנט. מאחר

עבירות סייבר – עונש

העידן המודרני הביא אתו חידושים רבים. אחד התחומים שכבר מושפעים מהחידושים הטכנולוגיים הוא תחום הסייבר. יותר ויותר מקרים של עבירות סייבר נחשפים והמערכת המשפטית מבצעת

עבירות מחשב עונש

בעידן בו אנו חיים, השימוש במחשב הולך וגדל מיום ליום, כאשר מחשבים הם כבר חלק בלתי נפרד מחיינו. בין המטרות הרבות שלשמן מחשבים משמשים אותנו

עבירות סייבר

אחד מסממניו העיקריים של העידן המודרני, הוא המעבר של חלק נכבד מן הפעילות המסחרית, הטכנולוגית והכלכלית, לזירה הדיגיטלית, קרי – רשת האינטרנט, ובשמה הנוסף –

עורך דין עבירות סייבר

במאה ה – 21 חלק ניכר מהפעילות העבריינית עבר מתנהל במרחב הקיברנטי, הלוא הוא רשת האינטרנט. הטיפול בעבירות אינטרנט סייבר, מטבע הדברים, מחייב את רשויות