הגדרת יחסי עובד מעביד – מבחנים להגדרת יחסי עובד מעביד

אפשרויות ההעסקה של עובדים אצל מעסיקים שונים נחלקות לשתי תצורות – העסקה כעובד שכיר והעסקה כעובד קבלן. עם זאת, לעיתים ההעסקה של עובדי קבלן יוצאת מגדר המקובל והוא למעשה משמש כעובד מן המניין, אך ללא זכויות סוציאליות בסיסיות של עובד שכיר. הנושא של הגדרת יחסי עובד מעביד הוא חשוב מאוד, ויכול להיות רלוונטי להרבה מאוד עובדי קבלן ונותני שירות, שעשויים לקבל הרבה מעבר למה שהם מקבלים כיום תחת ההגדרה הנוכחית שלהם.

הגדרת יחסי עובד מעביד בתוך ארגון

המטרה של כל מעסיק היא, למעשה, לחסוך את עלויות החובות הסוציאליים לעובדים שלו ולכן, נוח יותר להעסיק אנשים בפורמט של קבלנות משנה, עם חוזים מותאמים, ולא לשלם עבור הפרשות שונות וכן לאגור פיצויי פיטורים. ברוב המקרים, העובד נמצא בחסרון מובנה, מתוך הבנה שעדיף לו לקבל את המצב הקיים ולא לוותר על המשרה.

העובד יעבוד כנגד חשבונית, בעוד אנשים אחרים במבנה הארגוני עובדים בצורה מלאה ומקבלים זכויות עובד מעביד במלואן.

 

ההבדל בין שכיר לקבלן בנושא הגדרת יחסי עובד מעביד

חשוב להבדיל בין עובדי קבלן שנותנים שירות למקום אחד לבין עובדי קבלן שעובדים במקביל בכמה עסקים, ולאחר מכן להכריע את סוגיית הגדרת יחסי עובד מעביד בבית המשפט. היחסים כאמור, משתנים, דינמיים וגם אופי העבודה נושא משקל בהוכחת אופי היחסים.

לכן, בית המשפט קבע מספר מבחנים להגדרת יחסי עובד מעביד אשר יעזרו להכריע בסוגיות בבית המשפט. עורך דין דיני עבודה צריך להבין את המבחנים הללו ולנסות לתמרן אותם לכיוון הלקוח שלו בעת הדיון.

 

ההתנהלות בפועל היא שקובעת

בדיון בבית המשפט בנושא הגדרת יחסי עובד מעביד מה שקובע הוא ההתנהלות בפועל ולא ההסכם הפורמלי שנחתם בין הצדדים. הרי ברוב המקרים, מדובר על חוזה פרילנס או קבלנות, ובפועל, המצב הוא שונה לחלוטין, כאשר אופי העבודה או יחס המעביד לעובד הוא כשל עובד רגיל. ישנם כמה מבחנים שיילקחו בחשבון בבית המשפט כדי שיהיה ניתן להכריע את אופי העבודה והאם ישנה זכאות בהשגת התנאים הסוציאליים הרלוונטיים לעובדים שכירים, שהם כמובן עדיפים עבור העובד.

הגדרת יחסי עובד מעביד - מבחנים להגדרת יחסי עובד מעביד
הגדרת יחסי עובד מעביד – מבחנים להגדרת יחסי עובד מעביד

מבחן ההשתלבות בנושא הגדרת יחסי עובד מעביד

המבחן החשוב והקובע בנושא של הגדרת יחסי עובד מעביד הוא מבחן ההשתלבות. מבחן ההשתלבות כולל שני אלמנטים – חיובי ושלילי, שנועדו לסייע ולבחון את אופי ההשתלבות של העובד בעסק. בפן החיובי, יש לבדוק האם הפעולה שמבצע העובד היא אינטגרלית וחיוני להתנהלות היום יומית של העסק.

בנוסף, האם היעדרו של העובד והפסקת עבודתו תפגע בעסק, והאם הפגיעה היא מהותית. בפן השלילי, צריך לקבוע בית המשפט, וכן בסיוע עורך דין דיני עבודה האם אותו מעסיק אכן מתפעל עסק משלו, והאם הוא נושא באחריות העסק, הן בצד הזכויות והן בצד החובות.

 

מבחן הפיקוח והשליטה בנושא זכויות עובד מעביד

מבחן נוסף בנושא של הגדרת יחסי עובד מעביד הוא מבחן הפיקוח והשליטה. השאלה המרכזית היא מה מידת הפיקוח שיש למעסיק על העובד, ומהי מידת השליטה בו. ככל שהפיקוח יותר אינטנסיבי וצמוד, הנטייה של בית המשפט היא לראות בעובד כשכיר ולא כעובד קבלן. אדם המועסק באופן אשר מצריך אותו להגיע למשרדי החברה כמה ימים בשבוע, הוא עובד שמתקרב מאוד בהגדרתו כשכיר, יותר מנותן שירות.

אופן התשלום ומורכבות מובנית

מבחן הביטוח האישי הוא עוד מבחן מעניין שנכנס לידי חשבון כאשר מנסים לקבוע הגדרת עובד מעביד באופן רשמי. השאלה המרכזית במבחן הזה היא האם העבודה יכולה להיעשות גם ללא העובד. עובד שכיר, לא יכול לשלוח מחליפים כדי לבצע את עבודתו בעוד עצמאי בהחלט יכול לעשות כך. בהגיעו לבית המשפט, עורך דין דיני עבודה יכול להשתמש במבחן הזה, אם כי ישנה מורכבות מובנית, שכן לא לכל עובד קבלן יש מחליפים ועובדים נוספים.

 

מקום הסטטוס בנושא הגדרת יחסי עובד מעביד

פרמטרים נוספים שמשפיעים על הגדרת יחסי עובד מעביד בצורה משמעותית הם מגוונים. ראשית, משך ההעסקה הוא פרמטר חשוב, שכן ככל שהעובד מועסק יותר זמן, גודל הסיכוי שהוא נחשב לשכיר. בנוסף, יש להסתכל על רצונם של הצדדים, שכן אם היה רצון לשנות סטטוס מקבלן לעובד שכיר, ועד כמה הבקשה הייתה שכיחה ורלוונטית. מנגד, צורת התשלום היא חסרת משמעות, שכן כל עוד העובד קיבל תמורה, אופן התשלום הוא לא רלוונטי להגדרת היחסים.

 

האם הפרשות סוציאליות הן נגזרת של המקום ממנו מתבצעת העבודה?

כאשר ניגשים לבצע הגדרת יחסי עובד מעביד אין צורך לקחת בחשבון את ההגדרה של העובד במס הכנסה ובביטוח לאומי, כפי שהחוזה החתום בין השניים אינו מהווה שיקול לעומת המציאות. תשלום השכר לא מהווה פקטור בטיב ובהגדרת היחסים, וכך גם לא אלמנט ההפרשות לביטוח לאומי ומס הכנסה. אין גם משמעות למקום ממנו מתבצעת העבודה, למרות שאם עובד מגיע למקום עבודה מסוים כמה פעמים בשבוע, הרי שזה ישפיע על הגדרתו כעובד שכיר מן המניין.

 

על מבחן התלות בהגדרת יחסי עובד מעביד

אחד הדברים החשובים בנושא של הגדרת יחסי עובד מעביד הוא מבחן התלות. מבחן התלות בא לבחון את התלות שבין המעביד לעובד, את חובת העובד לעבוד בצורה מסוימת ואת חובת המעסיק לספק לעובד עבודה. בתור שכיר, העובד צריך להתנהל מול פעולות יום יומיות, בעוד קבלן לא אמור לקבל משימות כל הזמן ובכל עת, אלא מעת לעת. כך, יכול עורך דין דיני עבודה לקבוע את אופי הקשר בין הצדדים ואת האינטנסיביות של העבודה.

 

עורך דין דיני עבודה ושינוי הסטטוס

כאשר שני הצדדים מגיעים לסכסוך או רוצים לשנות את אופי ההעסקה, חשוב לקחת בחשבון את המבחנים שאמורים לקבוע לגבי הגדרת יחסי עובד מעביד באופן קבוע. ההגדרה הזו שווה הרבה מאוד כסף ולעיתים הצדדים נפגשים בבית המשפט.

במקרה כזה, חשוב לעבוד עם עורך דין דיני עבודה על מנת שידע לכוון את המבחנים הרלוונטיים לכיוון הלקוח שלו. באופן כללי, מעסיקים רבים צריכים לשקול לעבוד עם עורך דין דיני עבודה באופן שוטף, על מנת למנוע את אותן תביעות ואותם סכסוכים, ולנצח בהתנגחויות הללו בבית המשפט.

 

להילחם על האמת בעזרת עורך דין דיני עבודה

עובד אשר מרגיש שהוא עובד, דה פקטו, כשכיר, אך מקבל תנאים של עובד קבלן, צריך לדעת לדרוש את זכויותיו. לעיתים יש ללכת ולבקש מהמעסיק את שינוי התנאים ולעיתים, להשתמש בשירותיו של עורך דין דיני עבודה שידע לעשות את העבודה בשבילו.

מדובר בהבדל של הרבה מאוד כסף, וגם תנאים סוציאליים ולכן, אסור לוותר ושווה להילחם על האמת. שווה להכיר את המבחנים הרלוונטיים ולנסות לראות האם אתם עומדים בתנאים עוד לפני הבקשה, על מנת שהקייס יהיה סולידי וגם יעמוד בבית המשפט.

כל התכנים המובאים להלן אינם משמשים בתור חלופה לייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין המתמחה בדיני עבודה, והם מתפרסמים לידיעה כללית בלבד. המידע בעמוד זה אינו על תקן מידע משפטי מחייב, ואין להישען עליו בשום אופן. במקרים בהם דרוש ליווי משפטי בנושא יחסי עבודה, יש לפנות באופן ישיר להתייעצות משפטית מול עורך דין מומחה לדיני עבודה.