דיווח על עבירות תנועה

עבירות תנועה נפוצות אך לא חוקיות

אנשים "עולים" על ההגה בכל יום, נכנסים לאוטו שלהם ונוסעים בדרכים מבלי להקדיש מחשבה רבה מדי לנהיגה ולנסיעה. בגלל שנהיגה היא פעולה כל כך יומיומית ונפוצה, אנשים מרגישים בנוח, לעיתים גם יותר מדי בנוח, לעשות כל מיני דברים שהם בהחלט לא חוקיים, אך מקצרים להם את זמן הנסיעה, מתאימים יותר לסבלנות שלהם, או כל סיבה אחרת שאיננה מספקת אל מול הסיכון של המעשה.

 

אכיפת עבירות תנועה

המטרה של גורמי האכיפה ובראשם משטרת ישראל, משטרת התנועה, לאכוף את החוקים ולדאוג שאנשים ישמרו על החוקים ולא יסכנו את עצמם ולא אף אחד אחר. על מנת לעשות זאת, קיימות כל מיני דרכי אכיפה שמשטרת ישראל משתמשת בהן כך שכל אחת מתאימה בעיקר לסוגי עבירות תנועה מסוימות אך כולן תורמות לכבישים בטוחים יותר ולפחות תאונות דרכים כמה שאפשר.

 

מצלמות תנועה

מצלמות התנועה המפוזרות בדרכים ודאי מוכרות לכולנו בעיקר בשביל דיווח ותפיסת נהגים על נהיגה במהירות מופרזת והנפקת דוח או דיווח מתאים למשטרה. בנוסף לבדיקת ואכיפת מהירות הנסיעה, מצלמות התנועה יכולות לאכוף גם עבירות נוספות כדוגמת נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית ומעבר צומת באור אדום ברמזור.

 

אכיפה על ידי שוטרים

האכיפה הקלאסית אשר נותנת מענה לכל עבירת תנועה היא אכיפה על ידי שוטרים המפוזרים בשטח, בין אם מדובר בשוטרים המבצעים בדיקות ינשוף על מנת לזהות עבירות של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, והן לצורך מעקב מהירות, עקיפות לא חוקיות או כל עבירה אחרת שהם רואים בעיניים. שוטרי תנועה אשר רואים נהג מבצע עבירת תנועה יכולים לתת להם דוח ולהתקדם באכיפה ובענישה.

 

דיווח על ידי שותפים לדרך

הדרך השלישית, ובה גם נתמקד, היא אכיפה על ידי דיווח לא של גורמי האכיפה, אלא דווקא על ידי אלו אשר חולקים את הדרך עם הנהג שביצע את העבירה. דיווח מאנשים בדרך יכול להתבצע ב-2 דרכים עיקריות.

מיזם שומרי הדרך דיווח כחלק ממיזם שומרי הדרך לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אשר גם שומרת במאגר מידע וגם מעבירה הלאה למשטרה.
דיווח ישירות למשטרה דיווח על עבירת תנועה מסוכנת בדומה לכל עבירה אחרת.

 

מיזם שומרי הדרך

על מנת ליצור מערכת אכיפה איכותית על ידי דיווח מהשטח על עבירות תנועה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יצרה מיזם חדש הנקרא – שומרי הדרך. הרשות מזמינה אנשים להצטרף למיזם ובעצם לתעד עבירות תנועה בזמן אמת ולאחר מכן להעביר אותן הלאה כדי שהמשטרה תוכל לטפל בנהגים שתועדו. מיזם שומרי מזמין את כולם להצטרף ולדווח על עבירות תנועה.

 

העברת הדיווח למשטרה

מתוך כל הסרטונים המגיעים למיזם שומרי הדרך אשר בעצם שייך לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רק חלק מהם באמת עוברים למשטרה לצורך טיפול במי שביצע את העבירות הללו. לאור העובדה שהרשות מקבלת סרטונים ומידע רב אודות עבירות תנועה, היא כמובן אוספת ושומרת את כל המידע, אך רק את העבירות החמורות והמסכנות חיים בצורה ברורה, היא באמת תעביר הלאה למשטרה לטיפול פלילי.

 

איך מצטרפים?

המיזם עצמו מתנהל דרך אפליקציית שומרי הדרך אשר כול אחד יכול להוריד לטלפון ובעצם לבקש להצטרף למיזם. הורדת האפליקציה איננה השלב האחרון בתהליך וכעת הבקשה עוברת לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. מרגע קבלת הבקשה הרשות בוחנת את הבקשה ומחליטה האם לקבל את המבקש כמתנדב חדש במיזם או לדחות אותה.

האישור עשוי לקחת כמה חודשים וגם לא תמיד תוחזר תשובה חיובית לאור העובדה שהרשות מעוניינת רק באנשים שהיא יכולה לסמוך עליהם, במיוחד לאור כך שיש הרבה פניות של אנשים שרוצים להתנדב.

 

דיווח על ידי סרטון וידאו

חשוב להבין כי כאשר מדובר בדיווח על עבירת תנועה כחלק ממיזם שומרי הדרך, הרשות והמשטרה זקוקות לדיווח מצולם בווידאו. הפעולה אשר עושה המתנדב במיזם היא להעמיד את הטלפון במקום עם זווית ראייה טובה על הכביש כך שבמידה ובמהלך הסרטון שהוקלט התרחשה עבירת תנועה המתנדב יכול להעביר את הסרטון הלאה, במידה ולא התרחשה עבירה הסרטון לא נשמר ונמחק לאחר כמה זמן מהאפליקציה כך שהיא לא רלוונטית כלל.

 

מה לעשות אם דיווחו על עבירת תנועה שביצעתי?

עד כה עסקנו במצבים בהם אתם אלו שמדווחים, או שרוצים לדווח, על עבירת תנועה כלשהיא, אך באותה המידה יכול להיווצר מצב בו דווקא דיווחו על עבירת תנועה שביצעתם אתם. במקרה זה, מומלץ מאוד ליצור קשר עם עורך דין תעבורה, לשתף בפרטי המקרה ולהבין מה התהליך שעתיד להתרחש, מה האופציות הפרושות בפניכם, ומה היא ההמלצה שלו להתקדמות.

 

לא כל דיווח יביא לדוח או ענישה

הסרטונים אשר מצלמים שומרי הדרך כחלק מהמיזם אשר מועברים למשטרה, מועברים על מנת לקדם ענישה ואכיפה אל מול הנהג שנתפס במצלמה. אך בגלל שמדובר בהליך פלילי ומשפטי לא כל סרטון יכול להוות ראיה מספקת לצורך פתיחת התיק והטיפול בנהג. בשלב הראשון הרשות צריכה לאשר כי הסרטון יהיה רלוונטי למשטרה, אך גם לאחר שהוא מועבר למשטרה, היא תבחן אם יש לה מה לעשות עם הסרטון ואם יש עילה לפתוח תיק ולטפל בנהג.

  1. זיהוי ברור של הנהג - על מנת שזאת אכן יקרה יש צורך בזיהוי ברור של הנהג, בצורה שלא תשתמש לשתי פנים כך שלא יוכל לטעון שזה לא באמת הוא. זאת יכול להיות רלוונטי גם במקרה שכלי הרכב מזוהה בצורה ברורה ומספקת שתאפשר להעמיד את הנהג לדין.
  2. זיהוי ברור של עבירת התנועה – לא רק זיהוי של הנהג, מן הסתם שגם עבירת התנועה חייבת להיות ברורה ומתועדת בצורה איכותית כך שברור כי אכן בוצעה ויותר מכך, ברור בסרטון שהיא הייתה מספיק מסכנת חיים בשביל שתהיה באמת רלוונטית להעבירה למשטרה ולהעמיד לדין את מי שמופיע בסרטון.

 

דיווח על עבירות תנועה הוא כלי אכיפה חשוב לצורך מיגור תופעת תאונות הדרכים ויצירת דרכים בטוחות יותר. הדיווח יכול להיעשות על ידי האנשים עצמם בדרכים בעזרת מיזם שומרי הדרך אשר מעביר סרטונים רלוונטיים ממתנדבים הלאה אל המשטרה. בנוסף לכך, כל אחד יכול לדווח למשטרה בעצמו על עבירה, בין אם היא עבירת תנועה, ובין אם כל עבירה אחרת. הדיווחים הללו מצילים חיים!

 

המידע מוגש מטעם הנבחרת המשפטית.

דיווח על עבירות תנועה
     

תגובות והערות: (5)
רונית לוי
רונית לוי19/12/2023

נהג בשם דותן ממן נוהג במהירות מופרזת ועוקף בדרך מסוכנת מאוד בכביש המהיר לנתניה.

דוד
דוד03/12/2023

היי נהג שנסע כדי להספיק את הרמזור.. ועבר בצבע כתום/ אדום

אזרח המום
אזרח המום08/09/2023

זהירות כביש 25 בש דימונה סכנת נפשות כרגע עקפו אותי שתי טויוטות מימין על השוליים במהירות מטורפת קרוב מאוד שהאוטו הזדעזע אין ניידת אחת בכל הכביש הזה והם משתוללים

משה
משה09/08/2023

צודק צבי, הלוואי ויאכף אך מבחינתם זאת "לא עברה שמסכנת חיים" לכן אין ענישה והמנהג ממשיך

צבי עזריה
צבי עזריה17/04/2023

נהגים בכביש מבי דגן לבית החולים לאסף הרופא נדחפים בפרעות וללא בקשת פניה ימינה מהנתיבים השמאליים

כתוב תגובה או הערה:
יש להזין שם
יש להזין הערה
עורך דין תעבורה - אייל שמולביץ
קיבלתם דו״ח הטומן בחובו נקודות?

מלאו את הפרטים ואנו נחזור אליכם.

יש להזין שם
יש להזין טלפון
יש להזין פרטים
סעיפי עבירה לפי נושא: