גרושים בתקופת החגים

הנושאים שעלולים להצית ויכוחים חוזרים ונשנים בין זוגות גרושים שהם הורים לילדים, הם הסדרי הראייה של הילדים וחלוקת זמני השהייה איתם. הסכמה על הסדרי ראייה חשובה במיוחד בזמן החגים שיש בהם סממן משפחתי מובהק.

מהם הסדרי ראייה ואיך הם נקבעים? למה יש חשיבות רבה בקביעת הסדרי ראייה נאותים דווקא בחגים? מהם הסדרי הראייה המקובלים בחגים? מה בין הסכם גירושין להסדרי ראייה? מהם הסכמי גירושין? איך יכול עורך דין גירושין לסייע בהשגת הסדרי ראייה נאותים ששני הצדדים יכולים לחיות איתם בשלום? בשורות הבאות נסקור את אחד הנושאים הרגישים ביותר בקרב זוגות גרושים ואת הפתרונות האפשריים לסוגיית הסדרי הראייה בחגים.

מהם הסדרי ראייה?

הסדרי ראייה הם הסדרים הנוגעים לחלוקת זמני השהייה עם הילדים בין הורים פרודים או גרושים. מי שקובע את הסדרי הראייה לילדים יוצא מנקודת הנחה ששני ההורים הגרושים אינם יכולים ואינם מעוניינים לשהות ביחד תקופה ממושכת או בכלל.

לפיכך הם מחלקים ביניהם את זמני השהייה עם הילדים, באופן שיאפשר לשניהם לשמור עם הילדים על קשר ולבלות איתם זמן איכות. לרוב, הסדרי ראייה נקבעים על ידי בני הזוג ללא מעורבות חיצונית. לעיתים, כאשר הסכסוך בין הגרושים גור לנתק ביניהם, אפילו השיחות על הסדרי ראייה עלולים לעלות על שרטון.

במקרים כאלה, מי שיקבע את ההסדרים הוא דורם חיצוני, שזה אומר שופט בבית המשפט למשפחה או דיין בבית הדין הרבני או סמכות דתית אחרת.

 

למה חשוב לקבוע הסדרי ראייה להורים גרושים בתקופת החגים

בכל הדתות, ובכלל זה ביהדות, החגים נחשבים לזמן האיכות המבוקש ביותר. החגים הם זמן לבילוי משפחתי איכותי של בני המשפחה. ארוחות משפחתיות, טיולים וכל פעילות אחרת במסגרת משפחתית, כל אלה הם הדברים אשר נמצאים במרכז החיים.

זאת בדיוק הסיבה לכך שהורים גרושים מרגישים בחסרונם של הילדים דווקא בתקופת החגים, ובראש וראשונה החגים היהודיים הראשיים, שהם ראש השנה ופסח. בהעדר הילדים, ובמיוחד אם ההורים לא התחתנו ולא הקימו משפחות חדשות, הרגשת הבדידות היא חונקת.

מכל הסיבות הללו כאחת, מתעורר הצורך לקבוע הסדרי ראייה מפורטים ומדויקים, שלא יקפחו אף אחד מההורים בתקופת החגים.

גרושים בתקופת החגים
גרושים בתקופת החגים

מהם הסדרי הראייה המקובלים בחגים

כשמדובר בקביעת הסדרי ראייה, מקובל לחלק את השהות של הילדים בצורה המדויקת ביותר בין ההורים. זאת על מנת למנוע מצב שבו הורה אחד מקופח. בחגים ארוכים, דוגמת פסח וסוכות, מקובל שהילדים שוהים מחצית מהחד אצל הורה אחד ומחציתו השניה אצל הורה אחר.

מקובל גם לקבוע את ההסדרים שנה או שנתיים קדימה, על מנת שתהיה גם רוטציה בחגים, ולא יתקבע מצב שבו בחד ספציפי השהייה היא תמיד אצל הורה קבוע. בכל שאר ימות השנה יש בדרך כלל חלוקה טבעית וקבועה על פי שבועות או חודשים.

חשוב להדגיש שגם כאשר המשמורת על הילדים איננה משותפת אלא הילדים נמצאים במשמורת של אחד ההורים, בעיית הסדרי הראייה בחגים היא עדיין משמעותית ורצופת מחלוקות.

 

הסכם גירושין, הסדרי ראייה ומה שביניהם

בעשורים האחרונים נרשמים יותר ויותר זוגות אשר החליטו מראש מה יקרה אם וכאשר חיי הנישואין שלהם יעלו על שרטון.

בדרך כלל, ההחלטה הזאת הופכת להסכם גירושין – קרי הסכם טנטטיבי שבו מסוכמים תנאי הפרידה בין בני הזוג, אם וכאשר הם יחליטו על גירושין. חלק משמעותי מתנאי הגירושין הוא קביעה של זמני שהייה עם הילדים והסדרי ראייה שלהם. הסדרי ראייה הם, בפשטות, חלוקת זמני השהייה עם הילדים אחרי הגירושין.

ההיסטוריה מלמדת שהסדרים כאלה פותרים מראש בעיות שהיו יכולות להתפתח לוויכוחים ארוכים ולהתדרדר לעימות של ממש, שעלול לעבור במהירות לפסים משפטיים. זוגות שהשכילו לחתום על הסכמי גירושין, נוטים לרוב להישאר ביחסי ידידות גם אחרי הגירושין.

 

למה הסכם גירושין הוא כל כך חשוב

הסכם גירושין קובע את אופן ההתנהלות של בני הזוג, אם וכאשר מגיעה העת לסיים את פרק הנישואין. ככל שההסכם בין הצדדים נחתם מוקדם יותר, כך גם ההסכמה בין הצדדים היא רחבה יותר. בדרך כלל, הסדרים שנחתמים בהסכמי גירושין הם הוגנים יותר מכל הסדר אחר שנחתם בלחץ.

הסכם גירושין איכותי מונע מצב שבו שני בני הזוג חשים מאוימים ומתחילים בקרבות ואפילו במלחמות של ממש בגלל החשש לאבד את תשומת הלב והקשב אצל הילדים. במרבית המקרים הסכם כזה מנדיר את הנקודות החשובות לכל אחד מבני הזוג ואת אופן ההתנהלות בהן אם וכאשר בני הזוג ייפרדו. בדיוק על הסכמים כאלה נאמר "סוף מעשה במחשבה תחילה".

 

לאיזו רזולוציה של התנהלות יש לחתור בהסכם גירושין

למעשה, הסכם גירושין חייב להיות מפורט מאד ומוקפד ברמות הגבוהות ביותר. כל שההסכם מפורט יותר וככל שהוא משאיר פחות מקום לשיקול דעת או להחלטה ספונטנית, כך נשמר הסטטוס קוו בין הצדדים בצורה הטובה ביותר. במרבית המקרים, זוגות שהחליטו לא להחליט בהקשר מסוים וחשבו שיוכלו לקבל החלטה בסמוך למועד או לחג הספציפי שבו מדובר, חוו וויכוח סוכר במקרה הטוב או משבר של מש במקרה הפחות טוב.

גם אם מנסחים הסכם גירושין עוד לפני החתונה או סמוך לתחילת חיי הנישואין, ההסכם חייב להיות מפורט ומנומק. אחרת, כל אחד מבני הזוג יחיה בהרגשה שבן הזוג השני קיבל יותר.

 

מתי כדאי לחתום על הסכם גירושין מפורט

אין תשובה ברורה לשאלה הזאת. התשובה הטובה ביותר האפשרית היא שכל זוג צריך לחתום על הסכם גירושין במועד המוקדם ביותר שבו בני הזוג מסוגלים להבין את החשיבות הטמונה בו ולעמוד בתנאים שלו. אצל חלק מהזוגות המועד לחתימת ההסכם יהיה עוד לפני תחילת הנישואין, ואילו אצל אחרים המועד מגיע זמן מה אחרי הנישואין.

בכל מקרה, חתימה על הסכם מרגיעה את השטח ומאפשרת לבני הזוג להתנהל בביטחון גדול ככל האפשר איש מול רעותו. עם זאת, גם אם בשני המועדים הנקודים הסכם כזה טרם נכתב, אף פעם לא מאוחר לחתום עליו. זאת, במטרה ברורה להוציא אותו אל הפועל אם וכאשר יתרחש הבלתי נמנע.

 

איך יכול עורך דין גירושין לסייע בחתימה על הסכם גירושין שיתאים לשני הצדדים?

החשיבות של הסכם הגירושין טמונה בניסוח שלו ובמידת ההתאמה שלו לדרישות ולכוונות של בני הזוג. אף שרוב הסכמי הגירושין עוסקים בנושאים דומים – חלוקת הרכוש, משמורת על הילדים ותשלום מזונות, הרי שבכל הסכם יש הדגשים ייחודיים לבני הזוג שניסחו אותו. לדוגמה – הסכם גירושין יכול לפרט מראש את הסדרי הראייה של הילדים באופן כללי ובתקופות החגים.

הסכם איכותי צופה את פני העתיד ומנסה לפתור מראש בעיות שעלולות להתעורר אם וכאשר בני הזוג יחליטו להתגרש. עורך דין מיומן ינסח את ההסכם וינסה לתעל אותו לפתרון יעיל ונכון של הבעיות החשובות, קיימות או צפויות.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא