גניבת טלפון נייד

הטלפון הנייד שלנו הוא כבר מזמן לא רק מכשיר המשמש לביצוע שיחות. במכשיר הטלפון הנייד אנו מאחסנים כיום מידע רגיש מסוגים שונים, לרבות פרטי אנשי קשר, פרטי משתמש וסיסמאות המאפשרות לנו לגשת למערכות שונות, ואף נתונים פיננסיים. למרבה הצער, מקרים של גניבת טלפון נייד הפכו נפוצים למדי בעשור האחרון.

נשאלת אם כן השאלה: מה ניתן לעשות אם נפלתם קורבן למקרה של גניבת טלפון נייד, האם יש דרך לקבל את המכשיר בחזרה, והאם יש דרך לנקוט פעולה משפטית ולקבל פיצוי כספי על עוגמת הנפש. כל אלו הן שאלות מצוינות שבהן נדון במסגרת הסקירה שלפניכם.

גניבת טלפון נייד – עבירה פלילית שכיחה ביותר

בשנים האחרונות, הסיכויים לגניבת המכשיר הסלולרי שלכם הפכו גבוהים מתמיד. אחת המחשבות המנחות את גנבי הטלפונים הניידים היא הנחת המוצא כי בעלי המכשיר לא באמת ינקטו בפעולות של ממש על מנת לתפוס את הגנב, וגם אם הגנב ייתפס בסופו של עניין, ישנה הנחה כי העונש בגין גניבת טלפון נייד הוא זניח יחסית.

 

נגנב לכם הסמארטפון? אלו הצעדים הראשונים שעליכם לעשות

הדבר הראשון שחשוב להסדיר ברגע שהמכשיר הסלולרי שלכם נגנב, הוא לנסות ולאתר את מיקומו של המכשיר, לנעול אותו ואף להפעיל אזעקה מרחוק. בעלי מכשירי אנדרואיד, למשל, יכולים לעשות שימוש בשירות של גוגל המופעל מרחוק ומאפשר לאתר מכשירים אבודים, וכן לבצע נעילה או מחיקה של הנתונים על הטלפון הנייד שלהם.

בשלב הבא, עליכם לפנות לחברת הסלולר שלכם ולדווח על גניבת המכשיר. החברה מצידה תדאג לחסום את המכשיר להוצאת שיחות ושימוש בדאטה על מנת שלא תחויבו בגין שימוש במכשיר שלא אתם ביצעתם. בנוסף, יש לפנות לחברת האשראי לטובת חסימה של כרטיסי האשראי שלכם ולהתריע לבנק בדבר הגניבה, החושפת אתכם לביצוע פעולות בלתי מורשות בחשבון הבנק שלכם.

 

האם יש מה לעשות כדי לקבל את המכשיר חזרה?

לעתים כשהגניבה מתבצעת בשטח ציבורי, ניתן לפעול לאיסוף ראיות רלוונטיות שיעזרו לנסות ולאתר את הגנב המחזיק בטלפון הנייד שלכם. למשל, במקרה של גניבת טלפון נייד שאירעה בחנות בקניון, תוכלו לבקש מבעלי החנות שיבדקו  את ההקלטות במצלמת האבטחה של החנות כדי לגלות כיצד המכשיר נגנב.

פעמים רבות, אם דואגים לפעול מהר מספיק, אין צורך אפילו לערב את המשטרה, ודי בהפעלת גורמי האבטחה המקומיים (למשל, קצין הביטחון של הקניון) כדי לאתר את הגנב וליטול את המכשיר הגנוב מידיו. במקרים אחרים, ניתן להגיש תלונה במשטרה על גניבת טלפון נייד, אך נדיר שאיתור הגנב מתאפשר לאחר מעשה.

גניבת טלפון נייד
גניבת טלפון נייד

מהי חומרת הענישה בגין גניבת טלפון נייד?

כאשר אדם אשר אחראי לגניבת טלפון נייד נתפס "על חם" כאשר המכשיר הנייד עודנו בידו, מטבע הדברים אתם זכאים לקבל את הטלפון הנייד שלכם בחזרה. במידה והחלטתם לנקוט בהליכים פליליים בהקשר זה, תוכלו לזמן את המשטרה למקום ועל פי שיקול דעתה ובהתאם לגילו של הגנב, ייתכן שהוא יובל למעצר.

ישנם מקרים שבהם המשטרה מצליחה לאתר גנבי טלפונים ניידים בדיעבד (ובפרט כאשר מדובר על גנבים סדרתיים), בעזרת תיעוד של מנגנוני אבטחה מקומיים במקומות שונים. במצב כזה, עומד העבריין בפני הגשת כתב אישום החושף אותו לעונש מאסר בפועל שיכול להגיע גם ל – 3 שנות מאסר. זאת מאחר וגניבת טלפון נייד נחשבת חמורה מעבירות רכוש אחרות, לאור הפגיעה הנלווית בפרטיותם של נפגעי הגניבה.

 

הגנבים נוטים לשוב אל זירת הפשע

לרוב גנבים אשר מבצעים גניבת טלפון נייד נוטים לחזור על ביצוע העבירה שוב ושוב ולעתים אף באותו אזור. כך כאשר הגנב נלכד לבסוף, העונש הצפוי לו עשוי להיות עונש מצטבר על פי כמות העבירות בגינן הוא מואשם, וחומרת הנסיבות שבהן בוצעו.

 

נסיבות מקלות

כאשר מדובר על גניבת טלפון נייד, לרוב מדובר בגנבים שמגיעים משכבות סוציו אקונומיות נמוכות. לכן, ישנם מקרים אשר בהם המשטרה או בתי המשפט נכונים להתחשב בנסיבות הפרטניות של הגנב ולהקל בעונשו. באמצעות פנייה לייצוג משפטי של עורך דין פלילי, בנסיבות מסוימות תיתכן ביטול כתב האישום והמרת העונש בחתימה על הסדר מותנה.

 

האם ניתן להגיש תביעה בגין גניבת טלפון נייד?

כאשר מדובר על הגשת תביעה בגין גניבת טלפון נייד, יש להבין שאנו מדברים על מצב בו הגנב נתפס על ידי רשויות החוק והאכיפה או לחילופין ידוע לכם מי הגנב כאשר אתם מצוידים בראיות שמוכיחות את הדבר בדמות צילומי אבטחה ועוד ראיות קבילות בבית משפט.

בכל מקרה ניתן לתבוע את האדם שאתם חושדים בו כי ביצע גניבה. פעמים רבות, בעזרת עורך דין פלילי מנוסה ניתן לסיים את ההליך בכך שהגנב יקבל עונש הולם והנפגע יזכה לפיצוי כספי מספק.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במקרים של גניבת טלפון נייד

מכשירים סלולריים שונים הם בעלי עלויות כספיות שונות, לרוב הם כוללים מכשור נוסף כגון אוזניות, כרטיסי זיכרון וסים וכאמור פרטים אישיים רגישים אשר יכולים לגרום לכך שתאבדו סכומי כסף שונים כתוצאה ממעשה הגניבה. יש להיות ערניים לכמות הכסף הכוללת שאיבדתם כתוצאה ממעשה הגניבה.

תוכלו בעזרת עורך הדין הפלילי שלכם לתבוע את הגנב בגין סכום כסף גדול כאשר תבקשו להוסיף לתביעה את עלויות ההליכים המשפטיים, ובקשת פיצוי הולם בגין עוגמת נפש שנגרמה לכם.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירת פריצה

עבירת פריצה והתפרצות, היא חלק מעבירות רכוש, הכוללות מרכיב של פגיעה ברכוש במכוון ובזדון. פורץ הוא מי שנכנס לבניין ללא רשות, על ידי שבירת חלון,

גניבה ממעסיק

יחסי עובד ומעסיק הם יחסים המתקיימים בין עובד שכיר לבעל עסק המשלם לו תמורת ביצוע משימות מסוימות. למרבה הצער, מקרים של גניבת עובד ממעסיקו אינם

ייצוג משפטי בעבירות גניבה

עבירות גניבה הן בין העבירות העתיקות ביותר בהיסטוריה האנושית. מדובר בעבירה שבמסגרתה ניטלים דברי ערך השייכים לזולת על ידי אדם שלא קיבל את הסכמת חברו

עבירות גניבה – עונש

עבירת גניבה היא בין העבירות השכיחות ביותר בארצנו. במסגרת סעיף 383 בחוק העונשין בישראל, מוגדרת עבירת גניבה בתור: "נטילת דבר הניתן להיגנב, ללא הסכמת בעליו".