גניבת זהות והתחזות – עונש

גניבת זהות והתחזות הן עבירות לא פשוטות ובמקרים רבים קשה לפענח את ההתחזות ולפתור את הבעיה. מי שעלול לסבול הוא דווקא קורבן ההתחזות ולאו דווקא המתחזה עצמו. המתחזה ייענש על פי החוק רק אם ניתן להוכיח את עצם ההתחזות ואת ביצוע עבירת ההתחזות בידי אדם מסוים דווקא.

מהי התחזות וגניבת זהות? מהן המטרות של גניבת זהות? מה הקשר בין אופי ההתחזות או גניבת הזהות לבין הענישה על העבירה? מתי התחזות או גניבת זהות הופכת לעבירה פלילית המחייבת ענישה? כיצד יכול עורך דין פלילי לטפל במקרה שבו אדם אחר התחזה ללקוח שלו? בשורות להלן נעסוק בנושא שהוא במקרה הטוב מטריד, ובמקרה הפחות טוב עלול להפוך לבעיה של ממש.

מהן גניבת זהות והתחזות ומה מטרותיהן?

התחזות או גניבת זהות הן שתי עבירות שהמשמעות שלהן היא שאדם אחד נוטל את זהותו של אדם אחר. נטילת הזהות פירושה שימוש במסמכים המוכיחים לכאורה שהמתחזה הוא האדם שאליו התחזה, או נטילת זהות בדרכים אחרות.

גניבת זהות או התחזות יכולות להיות גם גניבת פרטי חשבון והשתלטות על חשבונות השייכים לקורבן במטרה להפיק מהם תועלת כלכלית. במילים אחרות – לגנוב כסף. לפעמים ההתחזות נועדה למטרות חמורות אף יותר – ביצוע פשע תוך הטלת האשמה על קורבן ההתחזות. במקרים החמורים ביותר, התחזות עלולה להיות כחלק מקשירת קשר לביצוע מעשה טרור. להלן כמה מקרים אפשריים של התחזות ונטילת זהות:

  • שימוש במסמכים מזויפים: מסמכים מזויפים – תעודת זהות, דרכון, רישיון נהיגה או תעודה מזהה אחרת המוכיחה לכאורה שהמתחזה הוא האדם שאליו התחזה. שימוש במסמכים מזויפים נועד לביצוע פשע או למטרות פליליות אחרות.
  • שימוש בחשבונות אינטרנטיים ופתיחת חשבונות: התחזות יכולה להתבצע גם כאשר המתחזה עושה שימוש בזהות השאולה שלו על מנת לפתוח חשבונות ברשתות החברתיות, אשר יכולים להיות מזוהים עם קורבן ההתחזות.
  • שימוש בחשבונות אינטרנטיים – גניבת חשבונות: לעיתים, ההתחזות היא הבעיה הפחות חמורה. יש מקרים שבהם המתחזה משתלט בעורמה על חשבונות אינטרנטיים של הקורבן ועושה בהם שימוש לא נאות.
  • חדירה לחשבונות פיננסיים של הקורבן: אחת המטרות היותר נפוצות של התחזות היא חדירה לחשבונות השייכים לקורבן, במטרה למשוך מהם כספים או לעשות בהם שימוש שהמשמעות שלו היא פיננסית. לדוגמה – השתלטות על חשבון אינטרנט ושימוש באשראי המקושר אליו לביצוע פעולות ורכישות.

 

כל המקרים המצוינים לעיל הם רק אפס קצה של תופעת ההתחזות. עם השנים המתחזים הופכים למתוחכמים יותר. בנוסף, הטכנולוגיה המודרנית והמעבר המאסיבי לרכישות של מוצרים ושירותים באמצעות האינטרנט, מעניקה כר נרחב לעבריינים העושים שימוש בהתחזות למרות פליליות.

גניבת זהות והתחזות – עונש
גניבת זהות והתחזות – עונש

מתי גניבת זהות והתחזות הופכות לעבירה פלילית בצידה עונש?

סוגיית ההתחזות כעבירה פלילית איננה פשוטה. המורכבות שלה נובעת מעצם העובדה שלא כל מקרה של התחזות או גניבת זהות יכול להיות מוגדר כעבירה פלילית. יש מקרים שהם אינם עבירה פלילית, אבל יש בהם משום הטרדה של קורבן ההתחזות. דוגמה טובה להתחזות שאינה פלילית אבל היא מטרידה הינה פתיחת חשבון פייסבוק, אינסטגרם או וואטסאפ, המיוחס לכאורה לקורבן ההתחזות.

לרוב מדובר בסלבס – שזה אומר אנשים שהם אושיות אינטרנט, ידוענים או כאלה שהתפרסמו על רקע עשייה מקצועית. המתחזה משתמש בשמם על מנת להגדיל את מספר העוקבים שלו ולהפיץ מסרים שגויים. ההתחזות הופכת לעבירה פלילית, ברגע שהמתחזים מנסים לעשות שימוש בפרטי הקורבן לשם גניבה, או בעת ביצוע עבירות שונות תוך הצגת הקורבן כמבצע העבירה.

 

מה לעשות במקרה של גניבת זהות והתחזות באינטרנט

לרוב, גופים גדולים כמו גוגל, פייסבוק ואפליקציות אחרות, ערוכים למקרים של התחזות. פנייה לאחד הגופים הללו, בגיבוי מסמכים נדרשים, יכולה להביא לסגירת החשבון המתחזה. אם המתחזים משתמשים במסמכי זיהוי מזויפים, הרי שכאן מדובר בעבירה פלילית ויש לגשת ולהגיש תלונה במשטרה בגין התחזות.

אם המתחזים מנסים לחדור לחשבון הבנק או לחשבון האשראי של הקורבן, גם כאן יש מקום להתערבות משטרתית. יש גם לערב את מחלקת הביטחון של הגוף הפיננסי שבו מדובר.

 

איזה עונש צפוי למי שיורשע בגניבת זהות והתחזות?

הענישה על התחזות עשויה להגיע לכדי מאסר של שלוש שנים ואפילו יותר. עם זאת, ההתחזות כשלעצמה יכולה להתגלות בעבירה הפחות חמורה, כאשר הבעייתיות היה בעבירות האחרות המיוחסות לקורבן עבירות כאלה יכולות להיות עבירות הונאה, עבירות תנועה, גניבה, עבירות אלימות והיד עוד נטויה.

אם המתחזה אכן נלכד, הוא יישא בעונש גם על העבירות שביצע וגם על עבירת ההתחזות, שהמחוקק רואה אותה בחומרה. פורמטים חדשים של מסמכים מזהים, דוגמת תעודת זהות ביומטרית, נועדו למנוע או לכל הפחות לצמצם את האפשרות לגניבת זהות.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במקרים של גניבת זהות והתחזות?

לעיתים מזומנות קורה שמתחזה משתמש בפרטי זיהוי של קורבן לאורך שנים, והקורבן עצמו אפילו איננו מודע למתרחש. המצב משתנה כאשר המתחזה מבצע עבירה, והאישומים מופנים באופן אוטומטי לקורבן. פנייה לעורך דין פלילי המתמחה בתום, נועדה להוכיח את העובדה שקורבן ההתחזות לא ביצוע את העבירה.

הוכחת החפות היא חשובה ואפילו חיונית. זאת, כיוון שכל עוד לא הוכחה ההתחזות, העבירה מיוחסת לקורבן ההתחזות. עורך דין פלילי יעשה ככל שביכולתו ואף מעבר לכך, במטרה להוכיח את חפותו של הקורבן. עם זאת, מתפקידן של רשויות החוק ללכוד את המתחזה ולהיפרע ממנו. טיפול בהתחזות וגניבת זהות דורשת רמת מקצועיות גבוהה.

לכן, לפני שבוחרים את עורך הדין לביצוע העבודה חשוב לוודא שאכן מדובר באיש מקצוע המכיר את התחום ויכול לתת מענה הולם לבעיה.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

זיוף דרכון ירוק, תו ירוק ותעודת מתחסן

מגפת הקורונה שהתפשטה במהירות עצומה ברחבי העולם, גרמה לסגירה כמעט מוחלטת של המשק הישראלי. למעט עסקים ומקומות עבודה חיוניים, הוחלט כבר בשלב מוקדם של התפשטות

עורך דין עבירות זיוף והתחזות

עבירות זיוף והתחזות, הן עבירות פליליות הכרוכות בנטילת הזהות של אדם אחר והתחזות לו, המתבצעת על ידי זיוף של תעודות ואישורים שונים, מתוך כוונה לקבל

זיוף מסמכים – העונשים הקבועים בחוק

זיוף מסמכים הוא קטגוריה נרחבת של עבירות פליליות המגלמת בחובה סוגים שונים של מעשי זיוף, ובכללם: זיוף של תעודות מזהות כמו תעודות זהות, רשיונות נהיגה

עבירות זיוף – סוגים ועונשים

אחת מן העבירות השכיחות יותר בעשורים האחרונים, הן עבירות זיוף. ישנם סוגים שונים של עבירות זיוף המנויות בחוק העונשין הישראלי ועונשים שונים בגין עבירות זיוף

זיוף דרכון

מעת לעת אנו שומעים על מקרים שבהם אדם גילה כי תעודה מזהה שבבעלותו או מסמך אישי המכיל מידע רגיש, זויף על ידי גורמים זדוניים כגון