גירושין של בני זוג מאותו מין

זכויות קהילת הלהט"ב הוא נושא חשוב ומשמעותי מאוד במדינת ישראל. למרות שחלקים גדולים מאוד ממדינת ישראל מלאים באנשים ליברליים, והכמות של האנשים המשתייכים לקהילת הלהט"ב רק עולה, לאותם אנשים אין כמה מהזכויות הבסיסיות ביותר בעולם.

אנשים מקהילת הלהט"ב לא יכולים להתחתן בישראל, לא יכולים להביא ילדים בישראל בצורה חוקית, ובאופן כללי, מרגישים כמו אזרחים סוג ב'. אחד מהנושאים המעניינים ביותר הוא נושא החתונה, וכן גירושין של בני זוג מאותו מין ואיך ההליך מתבצע. ובכן, דווקא כאן, הם יכולים למנוע בירוקרטיה ולקצר תהליכים.

השכיחות של גירושין של בני זוג מאותו מין

בני זוג מאותו מין לא יכולים, כאמור, להתחתן בישראל, לא בצורה אזרחית ולבטח לא דרך הרבנות, שכלל לא מכירה בהם. הם צריכים לטוס לחו"ל, להתחתן רשמית באחת מהמדינות הליברליות באירופה, לחזור לארץ ולהירשם אצל רשם הזוגיות כזוג רשמי לכל דבר, כדי לקבל את החובות והזכויות של זוג נשוי בישראל, לבטח כאשר מדובר במשמורת על הילדים. עם זאת, כמו הרבה מאוד זוגות הטרוסקסואליים, הנישואים יכולים לעלות על שרטון ואז, יש לבצע הליך גירושין של בני זוג מאותו מין בצורה רשמית.

 

היתרון של גירושין של בני זוג מאותו מין

הליך של גירושין של בני זוג מאותו מין מתחיל עם פנייה לבית המשפט לענייני משפחה. לשמחתם, בני הזוג הלהט"בי לא צריכים לפנות לרבנות, כמו הזוגות ההטרוסקסואליים, והם מדלגים על אחד השלבים המעיקים, הקשים והמביכים ביותר בישראל.

הם לא צריכים לעבור טקסים משפילים ולא אמורים להינזק מהחיבור הזה בין דת למדינה, לבטח אם מדובר באנשים אתאיסטים או חילוניים לחלוטין. הפנייה לבית המשפט נדרשת על מנת למחוק את שמם כנשואים במרשם האוכלוסין.

 

הפן הטכני של גירושין של בני זוג מאותו מין

ההליך של גירושין של בני זוג מאותו מין מתחיל עם פנייה לקבלת פסק דין הצהרתי או תביעה להתרת נישואין. הדיון, בשונה מהרבה דיונים אחרים, מתנהל בדלתיים סגורות, ובכל מקרה, שווה מאוד לפנות לעורך דין מייעץ שיעזור לכם לעבור את ההליך הזה בצורה הטובה והנוחה ביותר.

גם כאן, יש עניינים של חלוקת כספים, נכסים וכמובן משמורת על הילדים וככל שהקשר ינותק בצורה הטובה ביותר, כך יוכלו בני הזוג להתחיל את החיים שלהם מחדש בצורה הטובה ביותר.

גירושין של בני זוג מאותו מין
גירושין של בני זוג מאותו מין

גירושין של בני זוג מאותו מין – הליך שאינו מעוגן בחוק

חשוב לציין כי גירושין של בני זוג מאותו מין הוא הליך שטרם עוגן בחוק על ידי בתי המשפט בישראל, כאשר אי אפשר שלא לשייך זאת לחששות פוליטיים הנוגעים למגזר ספציפי באוכלוסייה.

יש כיום אלפי זוגות מקהילת הלהט"ב בישראל, כאשר חלק גדול מהם נשואים וחולקים ילדים ונכסים. הפרצה הזו בחוק מטופלת בדרך עקיפה ולא ישירה, ובכך מקשה מאוד על אותם אנשים ועל הילדים שלהם לחזור אל המסלול לאחר הפרידה.

 

השוני בהליכי גירושין של בני זוג מאותו מין

ההבדל הגדול והמהותי ביותר בהליך גירושין של בני זוג מאותו מין לבין הליך גירושין הטרוסקסואלי הוא בנוגע לילדים. כאשר בני זוג להט"בי מחליט להיפרד, מרבית הסיכויים שאחד ההורים הוא ההורה הביולוגי של הילד, לבטח אם מדובר בנשים.

במצב כזה, ההורה שאינו ביולוגי יהיה זה שיהיה חייב במזונות לילדים הביולוגיים השייכים לבן או בת זוגו. בנושא זה, ההורה שאינו ביולוגי עשוי להיות זכאי לקבל "צו הורות פסיקתי" אשר מכיר במעמד ההורות שלו (מבחינת זכויות וחובות כאחד) מול הילדים הביולוגיים של בן או בת זוגו, וזאת למרות הפרידה והגירושין שנעשו בצורה רשמית.

 

גירושין של בני זוג מאותו מין – הליך פורמלי בלבד

משרד הפנים בישראל מחויב לרשום בני זוג להט"בי שהחליט להתחתן כבני זוג בישראל, אך מדובר בהליך פורמלי בלבד, ולא רשמי. עם זאת, יש המון גופים שיכירו בנישואים הללו כרשמיים ויתנהלו כאילו מדובר בזוג הטרוסקסואלי שמוכר על ידי המדינה.

בתוך כך, הפנייה אל בית המשפט לענייני משפחה כאשר רוצים לבצע הליך גירושין של בני זוג מאותו מין יש כוונה בעיקר לחלוקת הנכסים והמשמורת על הילדים. יש צורך ממשי בגוף שיקבע בנושאים הללו, גם אם המדינה לא בדיוק מכירה בכשרות הנישואין של אותו זוג. יש צורך פרקטי אותו צריך למלא, לבטח אם יש אי הסכמות בנושא.

 

גירושין של בני זוג מאותו מין – ישנן כמה דרכים להתגרש

יש המון דרכים בהם אפשר להתגרש, כאשר אין ספק כי הדרך הטובה ביותר היא על דרך ההבנה וההכלה. גם אם היו אי הסכמות, צריך לבצע את הוויתורים הנדרשים ולהבין כי טובת הילדים היא החשובה ביותר.

יש לחלק בצורה נכונה את הכספים והנכסים שנאגרו עם השנים, ובכך לייצר מצב מאוזן שמיטיב עם שני הצדדים והופך את ההתמודדות של הילדים לקלה יותר. עם זאת, גירושין בהסכמה הם לא תמיד אפשריים שכן יש קרעים שאי אפשר לרפא.

האלטרנטיבה היא גירושין דרך בית המשפט, שהם יקרים ומורכבים יותר. גירושין של בני זוג מאותו מין יכולים בהחלט להגיע לבית המשפט, ולהיות מורכבים לא פחות, למרות אי ההכרה מהמדינה.

 

גירושין של בני זוג מאותו מין – הסכמים מקלים

ישנם כמה הסכמים שניתן לערוך בתוך ואף לפני הליך של גירושין של בני זוג מאותו מין והם עוזרים מאוד להפרדת כוחות בצורה ראויה ושוויונות. הסכם חיים משותפים הוא דומה להסכם ממון, אך רלוונטי בעיקר לקהילת הלהט"ב.

הוא קובע את כל ההסדרים הרלוונטיים במידה שהזוג מחליט להביא ילד לעולם. זה הסכם חכם מאוד, כמו הסכם ממון, ולמרות שקשה להעלות את הנקודה בזמן הזוגיות, זה משהו שבהחלט שווה לשקול כדי למנוע את אי ההבנות והקשיים בעתיד, אם אלו יגיעו.

 

גישור וחיסכון בגירושין של בני זוג מאותו מין

הליך גישור הוא רלוונטי מאוד עבור הרבה מאוד זוגות להט"בים. אף אחד לא רוצה להיגרר לבית המשפט מול האקס, והליך שכזה הופך את כל הנושא של גירושין של בני זוג מאותו מין להרבה יותר נוח.

כאשר הולכים לבית המשפט, משלמים הרבה מאוד כסף ואף מסתכנים שבית המשפט ישפוט לטובת צד אחד באופן מובהק. הליך גישור הוא גם חסכוני יותר וגם דואג לשני הצדדים, עם דגש ותשומת לב על רווחת הילדים, אם יש כאלו.

 

מקומם של הילדים בתוך גירושין של בני זוג מאותו מין

עוד בנושא הילדים, אפשר לחתום על צו הכרת הורות או אימוץ. צו כזה מונע את הנושא של חזקת הגיל הרך וניתן לרשום את ההורה הלא ביולוגי כהורה מאמץ. ההליך הוא די ארוך ומייגע, ולכן הרבה מאוד זוגות להט"בים מוותרים עליו.

לגבי מזונות ילדים, אין קביעה מפורשת הנהוגה בחוק, כמו בבית הדין הרבני, ולכן בבית המשפט יסתכלו על מצבם הכלכלי של בני הזוג ויכריעו לפי זה. כאמור, יש הרבה מאוד דרכים לייצר הליך גירושין של בני זוג מאותו מין בצורה נוחה ונכונה, ושווה מאוד לחתור לכיוון הזה.

 

גירושין של בני זוג מאותו מין – הדרך הנכונה לעשות זאת

הליך גירושין הוא אף פעם אינו קל ונוח, עבור כל המעורבים. הליך גירושין של בני זוג מאותו מין הוא לפחות אינו כפוף לבית הדין הרבני, דבר הנותן את האפשרות להליך מהיר ונוח.

יש לעשות את המירב על מנת לסיים את היחסים בצורה הטובה ביותר, תחת ההתחשבות המתבקשת בילדים, שנמצאים בסיטואציה מאוד מורכבת, שכן אחד מהם הוא לרוב ההורה הביולוגי. בעזרת הסכמים מוקדמים והכרה בצורך בהליך נקי, אפשר לייצר תהליך אידיאלי ומהיר.

בעת גירושין בין בני זוג מאותו מין, בני הזוג נהנים מיתרון מובהק, הם אינם צריכים להתייצב ברבנות בשביל להתגרש. בניגוד לזוגות הטרוסקסואלים, בני זוג מאותו מין מדלגים על ההגעה לרבנות, השלב שנחשב לקשה מאוד ומביך ביותר עבור זוגות אחרים שמעוניינים להתגרש.
לא, גירושין של בני זוג מאותו מין אינו הליך שמעוגן בחוק על ידי בתי המשפט בארץ. כיום ישנם לא מעט בני זוג מאותו מין, נשואים עם ילדים שמוצאים עצמם מתקשים לבצע את הליך הפרידה כראוי מכיוון שמדובר בפרצה בחוק שמטופלת בדרך עקיפה.
בעת הליך זה, כשמדובר במצב שיש הורה ביולוגי בתמונה, ההורה שאינו ביולוגי יהיה האחראי על מזונות לילדים. ההורה שאינו ביולוגי עשוי להיות זכאי לקבל צו שמכיר במעמד ההורות שלו, כך שהזכויות והחובות בנושא יחולו עליו למרות הגירושין.
הדרך הטובה ביותר להתגרש במצב זה ובכל גירושין באשר הם היא בדרך של הבנה והכלה. במצב זה, שני בני הזוג יוותרו במקרים מסוימים במטרה לראות את טובת הילדים לפני הכול. לא כל זוג יכול להגיע למצב, אך כדאי לשאוף לכך.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא