גידול קנאביס – עונש

חרף האיסור שעודנו קיים בחוק בישראל לגידול קנאביס, הקנאביס נחשב בעיני אנשים רבים בישראל ובעולם כולו כצמח בעל מגוון סגולות רפואיות שלגיטימי לגדל ולצרוך ממנו. לפיכך, ישנם לא מעט ישראלים שמגדלים קנאביס באופן בלתי חוקי תוך שהם לוקחים על עצמם את הסיכון שיתפסו ויענשו על כך.

במסגרת סקירה זו נסביר מה זה קנאביס וכיצד החוק בישראל מתייחס לגידול קנאביס בשנת 2021. נדון בעונש צפוי לאדם שיורשע בגידול קנאביס והחזקת ציוד לגידול קנאביס, וננחה אתכם בבחירת עורך דין פלילי שיכול לספק סיוע משפטי ראוי לחשודים ונאשמים בגידול קנאביס.

מה זה קנאביס?

קנאביס הוא צמח ממשפחת הצמחים הקנאביים. ישנם מספר זנים של קנאביס, כאשר חלק מן הזנים הללו משמשים לצרכים חוקיים למהדרין ובכללם – ייצור שמן קנאביס, שהשימוש בו הוא רפואי בעיקרו. יחד עם זאת, ישנם זני קנאביס אשר מכילים תכולה גבוהה של חומר פעיל שנקרא טטרה הידרו קנבינול (שבשפה האנגלית ראשי התיבות שלו הם THC).

חומר זה הוא למעשה החומר העיקרי שגורם להשפעתו הפסיכואקטיבית של צמח הקנאביס, שרבים ממשתמשיו מעוניינים דווקא בה ולא בסגולותיו האחרות. לאור העובדה שהקנאביס הוא צמח חד שנתי, גידול קנאביס מצריך אספקה שוטפת של זרעי קנאביס לצד ציוד מיוחד לגידול קנאביס, וזאת כדי שיוכלו לגדל את הצמח  מחדש כל שנה.

 

כיצד מתייחס החוק בישראל לנושא של גידול קנאביס?

ככלל, גידול קנאביס נחשב לעבירה על החוק בתחומי ישראל. יחד עם זאת, כבר נרשמו תקדימים משפטיים בנושא זה, שבמסגרתם עורך דין סמים מנוסה הצליח להפחית באופן ניכר את חומרתו של העונש שנגזר למרשו שהורשע בעבירת גידול קנאביס, גם כשהוכח שגידול הקנאביס לא בוצע למטרת צריכה אישית בלבד.

 

האם גידול קנאביס כרוך בעונש?

בהתאם לסעיף 6 בפקודת הסמים המסוכנים בישראל, גידול קנאביס שניתן להפיק ממנו חשיש או מריחואנה, שהם סמים מסוכנים מבחינת החוק בישראל, זוהי עבירה פלילית לכל דבר ועניין. אף שבשנת 2020 עברה בקריאה טרומית חקיקה שנועדה להסדיר את מעמדם של משתמשי קנאביס בישראל, העונש על גידול קנאביס כיום עדיין עשוי להגיע ל – 3 שנות מאסר בפועל.

יתרה מכך, היה והוכח כי גידול הקנאביס נעשה למטרת סחר בסמים, העונש הצפוי לנאשם עשוי להיות חמור באופן משמעותי ולהגיע גם ל – 20 שנות מאסר כשמדובר על סחר בסמים בנסיבות מחמירות כגון הרשעה חוזרת או מכירת סמים לקטינים.

גידול קנאביס – עונש
גידול קנאביס – עונש

האם גם אחזקת ציוד לגידול קנאביס גוררת בעונש?

מלבד הקנאביס כשלעצמו, שכאמור גידולו בתחומי ישראל עדיין אינו מותר על פי חוק, גם אחזקת ציוד לגידול קנאביס עשוי להוות עילה מספקת להגשת כתב אישום כנגד החשוד. החוק בישראל מתייחס לגידול הקנאביס ולאחזקת הציוד לגידול הקנאביס כעבירות נפרדות שהטיפול המשפטי בהן עשוי להתבצע במסגרת הליכים נפרדים.

 

איזה עונש צפוי למי שהורשע בגידול קנאביס?

כפי שציינו לעיל, הרשעה בגידול קנאביס עשויה לגרור עונש מאסר של עד 20 שנים. יחד עם זאת,  רשויות החוק מבחינות בין גידול קנאביס למטרת  צריכה עצמית ובין גידול קנאביס למטרת מסחר בסמים. כך או כך, סיוע של עורך דין פלילי שיודע כיצד לספק ללקוחותיו הגנה אופטימלית, עשוי בהחלט להביא לצמצום העונש בגין עבירות גידול קנאביס, גם כאשר מדובר בהרשעה בעבירות גידול קנאביס בכמויות הנחשבות ככמות מסחרית מבחינת החוק היבש.

למרות העובדה שאין אפשרות ממשית להעריך מראש ובאופן גורף את מידת החומרה של העונש שעשוי בית המשפט לפסוק על הנאשם בגידול קנאביס, כן ניתן לטעון כי ברוב המקרים, כאשר הטיעונים לטובתו של הנאשם מעידים על היעדר היסטוריה פלילית, הענישה בגין גידול קנאביס עשויה להיות מקלה יחסית, כתלות בכישוריו של עורך הדין המייצג את הלקוח, כמובן.

 

כיצד עורך דין פלילי יכול לסייע להפחית בעונש בגין גידול קנאביס?

עורך דין פלילי שמייצג חשוד או נאשם בגידול קנאביס, יכול לפעול להשגת גזר דין מקל עבור הלקוח שלו. דבר אחד שניתן להסיק מן ההלכה הפסוקה בנושא גידול קנאביס בישראל, הוא שקיימת מגמה מצד בתי המשפט בארץ להימנע מהחמרה שאינה מידתית בעונשים בגין גידול קנאביס.

כלומר הרשות השופטת בהחלט שואפת ומשתדלת לפסוק כך שהעונש יהלום את אופיה של העבירה, הנסיבות הכרוכות בה וחומרתה בפועל. בהקשרנו, ראוי לציין כי גידול קנאביס, חרף היותו בלתי חוקי במדינת ישראל, הוא דוגמא לעבירה שבה עורכי דינם של נאשמים רבים מצליחים להשיג הקלות בפסק הדין.

מהלכי הלגליזציה בישראל בהחלט תורמים למגמה זו. אולם אין בדברים אלו כדי לטעון שהמחוקק מעוניין להתיר את גידול הקנאביס לכל אזרח בישראל. הנחת היסוד הינה כי בתרחיש שכזה, רשויות החוק תאבדנה את יכולתן לפקח על השימוש בקנאביס, ולכן עדיין ישנם גבולות ברורים שהחוק מיועד להותיר על כנם בהקשר זה.

 

על חשיבות הבחירה בעורך הדין הנכון לשם הפחתה בעונש בגין גידול קנאביס

בכל הנוגע לעונש בגין גידול קנאביס, לבחירה בעורך הדין הנכון, עשויה להיות תרומה גדולה ומשמעותית ליכולתו של הנאשם להיחלץ מן התסבוכת אליה נקלע. במידה ואתם זקוקים להכוונה משפטית מקצועית של עורך דין פלילי בעקבות חשד או זימון לחקירה הנוגעת לגידול קנאביס, זה הזמן לפנות להתייעצות מול עורך דין סמים שיוכל ללוות אתכם מתחילת ההליכים ויאפשר לכם לצאת מהמצב במינימום נזק, ובעונש מופחת עד כמה שניתן.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות ייצור סמים

פקודת הסמים המסוכנים, מגדירה אילו פעולות מהוות עבירות סמים, פעולות כגון: ייצור, הכנה, הפקה, החזקה, סחר, ייבוא וייצוא של סמים. הפקודה מפרטת גם מהם החומרים

סמים לצריכה עצמית

על פי פקודת הסמים בישראל, חל איסור על אספקת סמים לצריכה עצמית, ללא אישור מתאים (קרי: אישור לאחזקת קנאביס רפואי, למשל). אדם הנתפס עם סמים,

אי הפללה בקנאביס

משמעותה של אי הפללה היא התייחסות מקלה לעבירה מסוימת, ובהקשר של אי הפללה בקנאביס – הכוונה הינה למקרה של צריכה עצמית של קנאביס. הצעת החוק

תפיסת סמים שיובאו מחו"ל

בעיית הסמים היא בעיה מוכרת ביותר, ולצערנו היא רווחת במיוחד במדינת ישראל. משטרת ישראל פועלת רבות על מנת למגר את תופעת ייבוא הסמים והסחר בסמים,

חילוט רכוש בעבירות סמים

אחד האמצעים המשמעותיים ביותר שבית המשפט עשוי לעשות בו שימוש נגד מי שביצע עבירות סמים, הוא לחלט רכוש השייך לו לטובת אוצר המדינה. יש מקרים

עבירת תיווך בעסקת סמים

פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג 1973 עוסקת בכלל ההיבטים של העיסוק בסמים. הפקודה מגדירה במפורש את הענישה אשר מי שעוסק בתיווך בעסקת סמים עלול לספוג. מדובר