ביטול כתב אישום נגד קטין

הסתבכות של קטין בפלילים עלולה להשפיע על המשך החיים שלו. נקודת המוצא של המחוקק היא שכאשר מדובר בקטין יש מקום לגלות הבנה, ככל שאופי העבירה מאפשר. לפיכך עצם הגשת כתב אישום כנגד קטין מהווה מהלך שקשה מאוד להתעלם ממנו וכתם שיהיה קשה למחות.

זאת הסיבה לכך שיש צורך לנסות לבטל את כתב האישום ואיתו את ההשלכות החמורות שלו. מתי מוגש כתב אישום כנגד קטין ובכלל? מה מעמדו של הקטין מבחינה משפטית? מתי מוגש כתב אישום כנגד קטין? אילו אמצעים אפשר לנקוט על מנת לבטל כתב אישום?

מה תפקידו של עורך דין פלילי בדרך לביטול כתב האישום שהוגש כנגד הקטין? בשורות הבאות נעסוק בנושא שטיפול נכון ומקצועי בו עשוי להשפיע במישרין על עתידו של קטין אשר נגדו תלוי ועומד כתב אישום.

כתב אישום כנגד הנתבע, בין אם מדובר בקטין או באדם בוגר, מוגש כאשר יש ראיות לכאורה להוכחת אשמתו של הנתבע בעבירות המיוחסות לו. עצם הגשת כתב האישום אמנם אין בה כדי להוכיח את אשמתו של הנתבע, אבל יש בה כדי לרמז על כך שסיכויי ההרשעה שלו הם גבוהים.

עצם הגשת כתב האישום היא שלב חשוב בדרך לדיון המשפטי והיא זאת ההופכת חשוד בביצוע עבירה לנאשם. לפיכך, כל עוד כתב האישום קיים ועומד ולפני תחילת הדיון המשפטי, יש מקום לנסות ולעשות כל מה שניתן על מנת לבטל אותו, ואיתו את העננה שעלולה להעיב על המשך החיים של הקטין.

 

מעמדו המשפטי של קטין והמשמעויות שלו

על פי החוק במדינת ישראל, קטין הוא כל אדם אשר טרם מלאו לו 18 שנים. מעל גיל 18, אדם נחשב בגיר ויעמוד למשפט על פי החוק הפלילי ולא על פי חוק הנוער. להיותו של אדם קטין יש משמעויות מגוונות לרבות העדר יכולת שלו לקבל החלטה עצמאית בנושאים שונים. באשר לנקודת המבט המשפטית – קטין לא יישפט על פי החוק הפלילי אלא על פי חוק הנוער.

זאת, למעט עבירת רצח ועבירה על בטחון המדינה. במהלך המשפט יש לקטין זכויות שונות שמטרתן להגן עליו. בנוסף, יש מקרים שבהם מתבצע הליך חלופי להליך הפלילי נגד הקטין. בהליך כזה לוקח הקטין אחריות על מעשיו ויש בו גם אקט של פיצוי ונטילת אחריות על העבירה. ולמרות הכל, עדיין יש עדיפות גבוהה לאופציה לבטל מלכתחילה את כתב האישום.

ביטול כתב אישום נגד קטין
ביטול כתב אישום נגד קטין

אילו אמצעים אפשר לנקוט לביטול כתב האישום

הדרך הטובה ביותר לבטל כתב אישום באופן כללי, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בקטין, היא להוכיח את העדר האשמה של הקטין בביצוע עבירה או פשע עוד לפני המשפט. כמובן שאם הדבר אינו מסתייע, יש לנהל את המשפט במטרה להוכיח את העדר האשמה של הקטין, או לכל הפחות את העדר ההוכחות המספיקות להרשעה.

להלן מגוון הדרכים לביטול כתב אישום נגד קטין:

  • פנייה לעורך דין פלילי לפני החקירה: ככל שתתבצע פנייה לעורך דין פלילי עוד לפני התחלת החקירה, ילמד עורך הדין את פרטי המקרה ויגבש את דעתו. לא אחת קרה שעורך הדין הצליח למנוע את הגשת כתב האישום ואף לבטל אותו עוד בטרם הוגש. כמובן שכל מקרה לגופו, והביטול של כתב האישום תלוי במידת המעורבות של הקטין ביצוע הפשע ובתפקיד שאותו מילא בביצוע העבירה.
  • ביטול כתב האישום בשלב השימוע: לפני הגשת כתב אישום נערך שימוע. השימוע כולל כמה שלבים והמטרה שלו היא לאפשר לנאשם להגיש את ההשגות שלו על כתב האישום שאמור להיות מוגש נגדו. אם עורך הדין לא הצליח למנוע את הכנת כתב האישום, שלב השימוע הוא הזדמנות מצוינת לבטל אותו.
  • מחיקת כתב אישום: עורך דין פלילי המכיר היטב את החוק ולומד בצורה יסודית את פרטי המקרה, עשוי להביא למחיקת כתב האישום. גם כאן, הצלחת הפעולה תלויה במידה רבה בתפקיד שאותו מילא הקטין במעשה הפשע שבגינו הוגש כתב האישום ובמידת המרכזיות של התפקיד הזה במהלך ביצוע העבירה. מחיקת כתב אישום כנגד הקטין איננה אומרת שכתב האישום נמחק, אלא רק בקישור של הקטין לעבירה שבוצעה. ככל שהנימוקים שמעלים עורכי הדין של הקטין משכנעים יותר, כך הסיכויים למחיקת כתב האישום יהיו גבוהים יותר. מחיקת כתב אישום היא התוצאה הטובה ביותר שאליה כדאי לשאוף.
  • חזרה מהאישום: במצב שבו התובעים מבינים שעצם הגשת כתב האישום יסודה בטעות, עשויה לגרום לתביעה לחזור בה מכתב האישום. גם כאן, עורך דין פלילי שפועל מהר ונכון יכול להביא תוצאה מצוינת, שהמשמעות שלה בעצם היא זיכוי.

 

כיצד עורך דין פלילי עשוי לסייע לביטול כתב אישום נגד קטין?

ביטול כתב אישום כנגד קטין אינו דבר פשוט. עצם קיומו של כתב אישום אומר שלמשטרה ולתביעה יש מספיק הוכחות שעלולות להביא להרשעה של הקטין בעבירות המיוחסות לו. עם זאת, עורך דין פלילי המכיר את לשון החוק מצד אחד ואת ההתנהלות של בתי המשפט מצד שני, עשוי להשיג תוצאות טובות עבור הלקוח שלו.

זאת, גם במקרים שמלכתחילה נראים אבודים או כאלה שבהם הסיכויים לביטול כתב האישום הם נמוכים. עם זאת, חשוב וצריך להיות ריאליים ולדעת שלמרות האפשרות לבטל את כתב האישום, אם לנאשם מייחסים החוקרים תפקיד מרכזי בביצוע פשע, או מנגד אם יש הוכחות מוצקות לביצוע הפשע, ביטול כתב האישום אינו בר השגה.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מכירת אלכוהול לקטין – עונש על המכירה

צריכת משקאות אלכוהוליים בקרב קטינים היא סיבה לדאגה בקרב הורים ורשויות אכיפת החוק. המחוקק במדינת ישראל מנסה להתמודד עם הבעיה באמצעות הגבלת המכירה של משקאות

התעללות בקטין – עונש

לקראת סוף המאה העשרים חלו שינויים ביחס לילדים, אשר הגדירו מחדש את היחסים בין הורים לילדים, ובין אפוטרופוסים לבין חסרי ישע הנתונים לאחריותם ולמרותם. אחד

התעללות בקטין ושמירה על גבולות בחינוך

מדינת ישראל היא אחת המדינות המתקדמות יותר בהתייחסות שלה לקטינים בכלל ולילדים בפרט. בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים ביחס לילדים. התנהלות כלפי ילדים שהייתה מותרת

תקיפת קטין – על החוק והיישום שלו

תקיפת קטין היא אחת מן העבירות המכוערות והראויות ביותר לענישה. ואכן, המחוקק הישראלי רואה את העבירה הזאת בחומרה המתאימה. הדבר בא לידי ביטוי ברף הענישה