אי הפללה בקנאביס

משמעותה של אי הפללה היא התייחסות מקלה לעבירה מסוימת, ובהקשר של אי הפללה בקנאביס – הכוונה הינה למקרה של צריכה עצמית של קנאביס. הצעת החוק לאי הפללה בקנאביס, עברה בקריאה טרומית בכנסת, וכעת היא ממתינה לשלבי החקיקה הבאים.

יש להדגיש, כי כעת, המצב בישראל הוא עדיין לא של אי הפללה מוחלטת, ולכן יש לנקוט משנה זהירות בנושא זה, במיוחד כאשר מדובר על החזקת סמים או שימוש בסמים בשטחים ציבוריים.

מה ההבדל בין אי הפללה בקאנביס ללגליזציה?

אי הפללה בקנאביס איננה דומה ללגליזציה בכך שהיא למעשה לא מכשירה בחוק את עצם השימוש בקנאביס ומוצריו. הגדרתו של המושג אי הפללה הוא ההיפך מהפללה, כך שההתייחסות המשפטית למי שנתפס עם קנאביס לשימוש אישי תהיה קלה יותר.

באי הפללה עדיין יש התייחסות משפטית, אולם במקום עבירה פלילית אשר מלווה בייצוג עורך דין פלילי עשוי האדם להיות מואשם בעבירה מנהלתית. במצב של לגליזציה, החוק מאפשר את המעשה המדובר ולא קיים שום איסור על עישון ואחזקה של הקנאביס.

 

על הצעת החוק לאי הפללה בקנאביס

עד הצעת החוק האחרונה ביוני 2020 לאי הפללה בקנאביס, הנוהג היה שבמקרה של תפיסת אדם עם כמות קטנה של קנאביס, במרחב הציבורי, העונש שהוטל עליו היה קנס כספי. עם זאת, לאחר מספר פעמים בהן אדם נתפס כשהוא מבצע עבירה דומה, עלול היה האדם לעמוד למשפט פלילי. אפשרות מתן הקנס הכספי נכונה רק לאדם ללא עבר פלילי או שלא עבר עבירה בעת העישון (כמו למשל העלבת שוטר).

הצעת החוק שעברה בקריאה טרומית, לפחות במתכונתה המקורית, מציעה שהחזקת קנאביס עד 15 גרם תהיה חוקית, אחזקה של 15 עד 50 גרם של קנאביס או 15 זרעי קנאביס תגרור אישומים בעבירה מנהלתית עם קנס ואחזקה של כמות גדולה יותר תהיה אסורה. כמו כן, תותר מכירת קנאביס בחנויות, הדומות לקופישופס המוכרות מהולנד, אך עישון ומכירת שתיה ומזון המכילים קנאביס יאסרו.

אי הפללה בקנאביס
אי הפללה בקנאביס

המגבלות בחוק אי הפללה בקנאביס

הצעת החוק מגבילה את השימוש ואחזקת הקנאביס במספר סיטואציות, כך למשל, גידול מסחרי ושיווק החומר יותרו רק באמצעות רישיונות מיוחדים. כמו כן, תיאסר נהיגה בהשפעת או תחת שימוש קנאביס, ייאסרו פרסומות אשר יעודדו אחזקה או עישון קנאביס, או לכל הפחות יוגבלו, בדומה לפרסומות לטבק.

מרכיב ה – CBD הנמצא בקנאביס ייחשב כתוסף מזון, אולם תוקם קרן ייעודית למטרות חינוך והסברה, אשר תפעל באופן מיוחד לשם לימוד ומניעה, ככל האפשר, של התמכרות לקנאביס. בנוסף, מחריג החוק בני נוער מתחת לגיל 21, חיילים, אסירים ועובדי שירות הביטחון.

ההיגיון העומד מאחורי החוק לאי הפללה בקנאביס

החוק לאי הפללה בקאנביס, הצליח להגיע לקריאה טרומית, משום שהוא צבר תאוצה ועידוד מחלקים נרחבים בציבור וגם בתוך הכנסת. מסקר רשמי שנעשה על ידי הממשלה, כ -27%  מן הציבור הבוגר בישראל השתמש בקנאביס בשנה האחרונה.

גם מחקרים עולמיים מצדדים בחוק אי ההפללה, כאשר מדובר על צריכה בכמות אישית, בנימוק שאמצעים ענישתיים כלפי ציבור, שהוא ברובו נורמטיבי, עלול להיות מסוכן ולהוביל אחדים מהם ל"מעגל הפשע". בישראל, משתמשים בטיעון האומר שתחום שאינו מוסדר בחוק, עלול בעצם היותו פרוץ להוות סיכון גדול יותר למשתמשים ולנתפסים.

כמו כן, טוענים מגישי הצעת החוק, המדינה יכולה להרוויח ממיסוי מכירת הקאנביס, ולהגדיל את הקופה הציבורית.

 

מהם היתרונות בחוק אי הפללה בקנאביס?

ישנם יתרונות רבים בחוק אי הפללה בקנאביס. חלק מהם כבר הוזכרו, והם נובעים מעצם מיסודו של הנושא ורגולציה צמודה יותר של המדינה, במקום שהיה פרוץ לפני כן. למעשה, כאשר המדינה לא מתערבת בנושא מסוים, הוא עלול להילקח ולהישלט על ידי גורמי פשיעה.

יתרונות נוספים באי הפללה בקנאביס, אשר נראו במקומות אחרים בעולם, הוא עצם הירידה בכמות בני הנוער אשר משתמשים בקנאביס, איכות חומר טובה יותר אשר מפוקחת על ידי השלטונות וטיפול זמין ונגיש יותר במקרה של התמכרויות.

 

אילו חסרונות גלומים בחוק אי הפללה בקנאביס?

המתנגדים להצעת החוק הנוגעת לאי הפללה בקנאביס, טוענים כי בעצם אישור המעשה, עלולים בני הנוער להיחשף באופן זמין יותר לנושא, לרצות לנסות גם, ולהיות מעורבים, בסופו של דבר בפעולות, שיכול להיות לא היו מגיעים אליהם, אלמלא הרישיון.

בנוסף, טוענים המתנגדים לחוק, שקנאביס הינו הצעד הראשון בהתמכרות לסמים קשים יותר, ובעצם החוק לאי הפללה, נותנת המדינה את ידה לסיוע, לצעירים אלו, להתמכר לסמים. יש לציין כי גם המתנגדים לחוקי אי הפללה, אינם מתנגדים באופן נחרץ לשימוש בקנביס למטרות רפואיות.

 

האם אי הפללה בקנאביס קיימת גם בעולם?

מדיניות של אי הפללה, מתירנות ואף לגליזציה מלאה קיימות במדינות רבות, כיום. בארצות הברית קיימות 11 מדינות שאימצו מדיניות לגליזציה, 20 מדינות שאימצו מדיניות אי הפללה, ומדינות אירופאיות רבות אשר הגישה בהם לאחזקת קנאביס לשימוש עצמי היא מתירנית מאד.

 

בשורה התחתונה

מדיניות אי הפללה בקנאביס מבטאת את פתיחות הציבור ונציגיו לאמץ גישות מודרניות ודמוקרטיות יותר, בדומה למדינות רבות בעולם. עם זאת, יש לקחת בחשבון שצעדים כאלה, בדרך כלל, עלולים לקחת זמן, מכיוון שהם צריכים לשנות תפיסת עולם אצל המחוקקים.

עד שהחוק יעבור את כל סבבי האישורים והדיונים לו הוא ממתין, יש להתייעץ עם עורך דין פלילי במקרה של תפיסה על החזקת קנאביס, בין אם בכמות לשימוש אישי ובין אם בכמות גדולה יותר. עורך דין פלילי, אשר מכיר את החוק על בוריו, ואת הרוח הציבורית בנושא, יוכל לנסות להקל בעונש הנלווה לפעולה זו.

 

התוכן המוצג במאמר שלהלן מובא לידע כללי בלבד, אינו בגדר מידע משפטי מחייב, ואין לפעול על פיו או להסתמך עליו בשום צורה שהיא. במידה ועולה הצורך בהכוונה משפטית, ליווי משפטי או ייצוג משפטי הנועד לסייע במקרה ספציפי, יש לפנות ישירות לקבלת ייעוץ משפטי מקצועי מול עורך דין פלילי בעל רישיון.

אודות המחבר

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

עבירות ייצור סמים

פקודת הסמים המסוכנים, מגדירה אילו פעולות מהוות עבירות סמים, פעולות כגון: ייצור, הכנה, הפקה, החזקה, סחר, ייבוא וייצוא של סמים. הפקודה מפרטת גם מהם החומרים

סמים לצריכה עצמית

על פי פקודת הסמים בישראל, חל איסור על אספקת סמים לצריכה עצמית, ללא אישור מתאים (קרי: אישור לאחזקת קנאביס רפואי, למשל). אדם הנתפס עם סמים,

תפיסת סמים שיובאו מחו"ל

בעיית הסמים היא בעיה מוכרת ביותר, ולצערנו היא רווחת במיוחד במדינת ישראל. משטרת ישראל פועלת רבות על מנת למגר את תופעת ייבוא הסמים והסחר בסמים,

חילוט רכוש בעבירות סמים

אחד האמצעים המשמעותיים ביותר שבית המשפט עשוי לעשות בו שימוש נגד מי שביצע עבירות סמים, הוא לחלט רכוש השייך לו לטובת אוצר המדינה. יש מקרים

עבירת תיווך בעסקת סמים

פקודת הסמים המסוכנים התשל"ג 1973 עוסקת בכלל ההיבטים של העיסוק בסמים. הפקודה מגדירה במפורש את הענישה אשר מי שעוסק בתיווך בעסקת סמים עלול לספוג. מדובר

עבירות סמים נוער

עם העבירות השכיחות יותר שבני נוער במדינת ישראל נוטים להסתבך בהן, ניתן למנות עבירות סמים נוער. מדובר בבעיה מטרידה במיוחד, לאור העובדה שעבירות סמים בבני