איך להתגרש נכון

כאשר זוגות החולקים חיים משותפים, משק בית משותף ופעמים רבות גם ילדים משותפים, מחליטים להתגרש זה מזו, פעמים רבות הבית הופך לזירת קרב, עקובת ריבים, האשמות וכעסים. אין עוררין על כך שהליך הגירושין מעורר מטבעו מתיחות רבה בין כל המעורבים, אך ניתן לנהל אותו גם אחרת.

הסקירה שלפניכם תנסה לענות על השאלה המורכבת: "איך להתגרש נכון?" באמצעות מספר המלצות של אנשי מקצוע מתחום דיני המשפחה וההדרכה ההורית. אם חשוב לכם גם לקדם את האינטרסים שלכם בתהליך הגירושין וגם להימנע מהפיכתם לעימות מתמשך ובלתי מועיל, זהו המאמר עבורכם.

להתגרש נכון זה לחשוב על היום שאחרי

כשזוג פונה להליכי גירושין, חשוב מאוד לעצור רגע ולחשב מסלול מחדש במישור הפיננסי. תכנון נכון של העתיד הכלכלי שלכם לאחר הגירושים, יאפשר לכם להתחיל את תהליך הגירושין ממקום של שקט נפשי, ודאות, וביטחון רב יותר.

הערכת היכולת הכלכלית שלכם היא קריטית, לאור העובדה שעד היום, ניהלתם משק בית במשותף והתרגלתם להישען על 2 מקורות הכנסה. לעומת זאת, לאחר שתתגרשו, תידרשו לפרנס את עצמכם ואת הילדים בנפרד, שפירושו – באמצעות משכורת אחת בלבד.

לצורך ההיערכות הכלכלית, מומלץ להעלות על הכתב תיעוד מפורט של כלל ההוצאות שלכם, ואז לסכום אותן. בשלב הבא בתהליך, תידרשו לבדוק איזה מההוצאות שתיעדתם הן אכן הכרחיות, ואילו פחות נחוצות. באופן זה תוכלו להפחית בהוצאות, למצוא להן חלופות זולות יותר או פתרונות ללא עלות, או לוותר עליהן לחלוטין. זוהי מן הסתם רשימה המיועדת לשימושכם בלבד, ואין סיבה לשתף בה את בן או בת הזוג מהם אתם מתגרשים.

 

חשוב לדאוג מבעוד מועד גם לנושא הדיור

האם רשום על שמכם נכס נדל"ן המשותף לכם ולבני זוגכם? במידה ואתם עומדים לפתחו של הליך גירושין, סביר שאחד מכם ידרש לפנות את הנכס בו אתם מתגוררים בקרוב. לכן מומלץ לצלצל או להגיע לפגישה בבנק למשכנתאות בקרוב, ולבדוק כמה יעלו לכם תשלומי המשכנתא החודשיים אם תפרסו אותם למשך תקופות החזר שונות (לפי היכולת הכלכלית שלכם). היערכות זו תאפשר לכם לפעול במידה ותרצו לרכוש מידיהם של הגרוש/ה שלכם את חלקם בנכס בו חלקתם.

אל חשש, זהו הליך סטנדרטי ופתרון שרבים נוקטים בו במסגרת הליכי הגירושין, והוא נועד בסופו של יום לפשט תהליכים עבורכם ועבור ילדיכם. זהו פתרון עדיף על חיפוש מקום חדש להתגורר בו, ובטח ובטח כשמדובר על הליכי כינוס נכסים. רכישת הדירה או הבית מידי בני הזוג בהליכי גירושין מסייעים לשני הצדדים לחסוך גם בהוצאות נלוות כדוגמת מיסוי מקרקעין בסכומים גבוהים, הוצאות מעבר כגון תשלומים למובילים ושיפוצניקים, ושכר טרחה עבור עורך דין.

עם זאת, במידה ואין בבעלותכם בית או דירה משלכם, זה בדיוק הזמן הנכון להתחיל ולברר כמה תעלה לכם שכירות באזור מגוריכם, ולהעריך את שיעור ההוצאות הנלוות שתידרשו לשאת בהן לבדכם, כדוגמת תשלומי ארנונה, ועד בית ועוד.

איך להתגרש נכון
איך להתגרש נכון

חשבו על מה שנכון גם עבור הילדים

אם חשוב לכם להימנע מפגיעה בילדיכם בהליך הגירושין שלכם, מומלץ לעשות מאמץ משותף ולהימנע ככל הניתן מהפיכתם לצד במחלוקת שנוצרה ביניכם. זוגות שהופכים את הילדים לקלף מיקוח במסגרת תביעת הגירושין שלהם, פוגעים לא רק בעצמם אלא בעיקר בילדים. בסופו של יום, כדאי לגשת להליך הגירושין ממקום סבלני ומתוך שאיפה לשמור על שלום בית גם כשמפרקים את הבית. זה לטובת כולם.

עליכם לזכור שבת או בן הזוג ממנו אתם נפרדים, עדיין משמש כהורה לילדים המשותפים שלכם. ככל שהילדים צעירים יותר, כך למעורבות שלהם בהליכי הגירושין ובפרט כאשר הם הופכים למסכת מכוערת של הסתה והאשמות, יש פוטנציאל גדול יותר להסב להם נזקים נפשיים לטווח הארוך.

זוגות רבים מופתעים לגלות כי למרות המשקעים שנותרו ביניהם, שמירה על שפה נקיה ואינטראקציה מכובדת מול בני הזוג בתהליך הגירושים, משרתת לא רק את טובת הילדים אלא גם טובתם שלהם, בטווח הרחוק יותר. לכן כאשר אתם מגיעים להסכמה הדדית בנוגע לצורך לערב את הילדים בהחלטתכם להתגרש, כדאי מאוד להיוועץ בגורם מקצועי מתחום בריאות הנפש / ההדרכה ההורית, שיוכל לכוון את ההתנהלות במצב הרגיש הזה, ולעזור לכם להודיע לילדים על הפרידה המתוכננת בצורה נאותה שתקל עליהם.

ברוב המקרים מומלץ לשתף פעולה עם בני הזוג לטובת ההודעה לילדים על הגירושין, ולהבהיר להם יחדיו שהגירושין לא קורים בשום פנים ואופן באשמתם ואינם אמורים לפגוע במערכת היחסים שלכם איתם בשום צורה.

 

זכרו שסוף מעשה במחשבה תחילה

אף שהליך גירושין מטבע הדברים נוטה לעורר מתחים רבים בין בני הזוג, חשוב להפעיל שיקול דעת ולפעול במתינות לכל אורכו. נקיטת אלימות מכל סוג שהוא כלפי בן / בת הזוג, לא זאת בלבד שאינה צפויה להביא לכם תועלת בהווה, אלא עשויה בהחלט גם לפגוע בזכויות שלכם ובאינטרסים שלכם בראיה עתידית.

לא חבל להעמיד את היכולת שלכם להתחיל מחדש בסיכון? הליך הגירושין קשה ממילא לכל המעורבים גם מבלי שיתלוו אליו השלכות פליליות והגבלות עתידיות על אינטראקציה עם ילדיכם. לכן סוף מעשה במחשבה תחילה: פעלו בקור רוח, במתינות ובתבונה.

 

הגדירו מראש את המטרות שלכם בהליך הגירושין

אם חשוב לכם שהאינטרסים שלכם יבואו לידי ביטוי במסגרת תביעת הגירושין, עליכם לדאוג ולהגדיר עם עורך דינכם מהן המטרות שלכם בהליך, ואיזו אסטרטגיה תסייע לכם להשיג את המטרות הללו. לטובת העניין, חשוב מאוד לשתף את עורך הדין שלכם בכל פיסת מידע הנוגעת למערכת היחסים שלכם עם בני זוגכם, מרגע ההיכרות שלכם ועד למועד בו הגעתם להחלטה להתגרש ולצאת לדרך חדשה.

חשוב במיוחד לתת את הדעת גם על נושא הרכוש אותו צברתם – הן ביחד עם בני הזוג והן בנפרד, ולמערכות היחסים שלכם עם בן או בת הזוג ובינם לבין הילדים המשותפים. ככל שתשכילו לחשוף מידע רב יותר בפניו של עורך הדין שלכם, כך גדלים הסיכויים לכך שעורך דינכם יוכל לפעול לטובת מיצוי האינטרסים שלכם בתהליך הגירושין.

 

מתכננים להתגרש? אין ממה להתרגש

אם קיבלתם החלטה להתגרש, זה הזמן לשכור את שירותיו של עו"ד גירושין המתמחה בבדיני משפחה. עולם דיני המשפחה הינו תחום משפטי מורכב כך שלא כל עורך דין ידע בהכרח לתת מענה הולם ורלוונטי בעניין הסוגיות המתעוררות סביב הליך הגירושין שלכם.

בכל הנוגע לזכויות הבעל או לזכויות של האישה בהליכי הגירושים, הסדרי משמורת או הסדרי ראיה, חלוקת ממון, נכסים ורכוש לסוגיו, תשלומי מזונות, וכיוצא באלו – בעזרת ליווי משפטי צמוד של עורך דין גירושין תוכלו להיות סמוכים ובטוחים כי תקבלו בדיוק את ההכוונה לה אתם זקוקים בהליך.

 

התוכן באתר זה אינו מהווה מידע משפטי מחייב, ומומלץ שלא להסתמך עליו בשום אופן. המידע המוצג במסגרת מאמר זה מובא לידע כללי בלבד ואינו מהווה בשום צורה תחליף לקבלת סיוע משפטי אישי מטעם עורך דין המתמחה בדיני משפחה. במידה ונדרש ייעוץ משפטי בנושא גירושין או סכסוכים משפחתיים, יש לפנות בהקדם האפשרי לליווי וייצוג של עורך דין בעל התמחות בדיני משפחה.

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא